Château Haut Chevalier 2018_3

Nyhet - Château Haut Chevalier 2018 från Bordeaux

Den 1 juni lanseras Château Haut Chevalier 2018, ett nytt rödvin från Bordeaux i Systembolagets ordinarie sortiment. Château Haut Chevalier är ett strålande sällskap till sommarens grillade läckerheter.

Château Haut Chevalier är gjort till 80% på Cabernet Sauvignon och resterande 20% är gjort på Malbec druvan. Druvorna odlas på kullar i Gironde, sydvästra Frankrike, där lera och kalksten dominerar jordmånen. Skörden startar i september och håller på fram till oktober, vilket är den period som druvorna uppnår sin perfekta mognadsgrad. Vinet tillverkas med traditionella metoder och får sedan vila i åtta månader på ekfat innan det buteljeras.

Château Haut Chevalier ligger på en av de största ler- och kalkstensgrunderna i Gironde. Egendomen var ursprungligen en jaktstuga från 1200-talet som bevakades av riddarna (Chevalier på franska) från grannslottet Château du Puch de Gensac, vilka sedan döpte egendomen till ”Chevalier”.

Idag ägs slottet av Michel Clamens som odlar sina 50 hektar enbart med vinrankor. Han har år efter år gjort finstämda, eleganta och komplexa viner med fin balans.

Château Haut Chevalier
Artikelnummer: 2196
Alkoholhalt: 14,5 %
Pris: 79 kr för 75 cl