Svensk design bakom ny Gato Negro bag-in-box

Svensk design bakom ny Gato Negro bag-in-box

Idén till boxdesignen kommer från designkontoret Silver. ”- Vi ville ta fram en konceptuell idé som kommunicerar den energi som varumärket står för. Lösningen blev en bildidé där språnget i katten i loggan spelar mot rörelsen i glaset!” säger Ulf Berlin VD och projektledare ledare för Silver.

”- Vi är mycket glada och stolta över den nya förpackningen som har fått ett fantastiskt mottagande hos konsumenten, säger Annika Tångring, Brand Manager för Viña San Pedro i Sverige. Försäljningsökningen har heller inte låtit vänta på sig och försäljningen ligger 30% upp jämfört mot samma period föregående år”.

Ytterligare positiva överraskningar blev det när den svenska designen nu går på export ut till övriga världen.

”- Efter våra noggranna konsumentundersökningar och ett omedelbart gillande i övriga länder känns det fantastiskt att Sverige blir trendskapare med den nya bag-in-box förpackningen till resten av världen, säger Pauline Nåsén, Manager International Wine. Boxen har en ren, enkel och tydlig design, något som Sverige är mycket duktiga på”.

Gato Negro säljer över 2 miljoner liter varje år och den röda bag-in-boxen har den största försäljningen. Gato Negro är gjort till 100 % av druvan cabernet sauvignon från de centrala delarna i Chile. Druvorna skördas i april och krossas, varpå musten får jäsa på rostfria tankar. För att bevara all druvarom har vinet inte lagrats på ek. Det ger ett vin som är fruktigt och generöst med mycket smak. Det är enkelt att matcha till mycket olika maträtter och gott att ha som sommarvin på båten, stugan, campingen eller helt enkelt på en sommar pick-nick.

Viña San Pedro grundades 1865 då de planterade sticklingar av franska druvsorter och blev en av pionjärerna i Chile. Deras vineri är idag den näst största vinfirman i Chile och man äger landets största sammanhängande vingård som omfattar inte mindre än 1200 hektar. De egna gårdarna räcker dock inte alls till för den stora efterfrågan, utan man köper in en del av sina druvor från noga utvalda odlare i de centrala delarna av landet.

Gato Negro Cabernet Sauvignon
Varu nr: 7564
Pris: 189 kr, 59 kr (75 cl), 26 kr (25 cl)

Gato Negro Sauvignon Blanc