Sveriges Bästa Drinkar

Sveriges Bästa Drinkar

Sveriges absoluta bartenderelit har tagit fram Sveriges 100 bästa drinkar. Uppdaterade klassiker blandas med nya spännande smakkombinationer. Sveriges Bästa Drinkar finns att köpa i bokhandeln och kostar c:a 169 kr.

År 1962 gav Jerry Thomas ut världens första drinkbok. Med närmare 150 år av finjusteringar i konsten att blanda den perfekta drinken är det återigen dags att skriva bartenderhistoria.

Sveriges bästa drinkar är en drinkbok med drinkar av landets bästa bartenders. I 100 recept bjuds det på vassa kulinariska upplevelser för alla tillfällen och smaker. Baserat på enskilda intervjuer berättar bartendrarna själva om smak, teknik, val av glas och upplevelsen.

-Boken har ett personligt tilltal och samtliga medverkande kommenterar sina drinkar och berättar varifrån de fått inspiration och hur de tänkt med del olika smakkombinationerna. Dessutom tycker jag att vi har lyckats med en lagom blandning av publika storsäljare och balanserade smakkombinationer för konnässörer, säger Mathin Ludgren, bartender på Kåken i Stockholm. Mathin har blandat samtliga drinkar i boken och drinkarna är fotograferade av Michael Andersson.

Eldiga, fruktiga, kryddiga och syrliga drinkar. Boken är uppdelad i eldiga, fruktiga, kryddiga och syrliga drinkar. Varje avsnitt inleds med en kort beskrivning av huvudsmakerna och snabba fakta kring råvaror -  t ex när lingonen mognar, hur man använder basilika för att ge drinken karaktär eller vilken typ av sockerlag som är föredra för rätt sötman. I slutet av boken finns ett drinkregister och information om spritsorter, glas, teknik och utrustning.

-Något som många glömmer är temperaturen på drinken, isen är den absolut viktigast ingrediensen i en bra drink. Bra is kyler medan dålig is vattnar ut. Mitt tips är att alltid ha mycket färsk is till hands när det är dags att blanda drinkar, tänk på att is är en färskvara, säger Mathin Lundgren.

Mer information om bolen finns på www.sveriges-bästa-drinkar.se

För bilder och intervjuer med bartenders, kontakta
Filip Göransson, Jung, tel 08 52 70 80 90
filip.goransson@jungrelations.se

Heléne Thideman, 08 744 73 70
helene.thideman@pernod-ricard-sweden.com

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder.

Den 31 mars 2008 hade Pernod Ricard nöjet att meddela att företaget tecknat avtal med den svenska staten om att förvärva samtliga aktier i Vin & Sprit-koncernen (”V&S”), ägare till Absolut vodka.

Detta förvärv innebär en enastående möjlighet för Pernod Ricard och medför att företaget blir ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.