Chalmers köper ny forskningspanna

Petro Bio AB har valts som leverantör till Akademiska Hus / Chalmers nya bioeldade panna på Chalmers kraftcentral. Pannanläggningen kommer att användas som forskningspanna med möjlighet att producera el via turbin och fjärrvärme via kondensor. Pannan är en specialkonstruerad ångpanna på 40Bar och kommer att eldas med träpulver, bioolja, gasol och en produktgas från närliggande panna 1. Tekniknivån på leveransen är generellt mycket hög och Petro valdes som totalleverantör med motiveringen ”att anläggningens tekniska standard vida överstiger det som efterfrågas”. Montagearbetet kommer att utföras i mitten av 2018 och anläggningen kommer slutligen att överlämnas till beställaren under första kvartalet 2019. Som underleverantör av panna och tryckkärl har Petro valt Boiler Works. De valdes huvudsakligen för deras angreppssätt att tillhandahålla en panna som passar syftet för forskning mycket väl. Det är med stolthet och inspiration som Petro kommer att ta sig an uppgiften att leverera pannanläggningen till Akademiska hus.

• chalmers
  • flamförbränning