Pelletsbaserad asfalt i Norge

Bioenergy AS med säte i Oslo har tecknat ett färdigvärmeavtal med Veidekke AS om leverans av värme till två av Veidekkes asfaltsanläggningar. Bioenergy köper i sin tur hela bränslekonverteringen av PetroBio som en turn-key leverans. Asfaltsverken är belägna i Moss respektive i Sörli (strax utanför Hamar). Storleken på asfaltsverken är 240 ton och 310 tons verk.

Av Petro kommer ett komplett bränslesystem inkl brännare att levereras. Systemet består av Pelletssilo från Mafa, hammarkvarn från Mared, dosering från Tomal och en Petrobrännare. Det hela styrs av Petros PMS20 kontrollsystem. Huvudbränsle är träpellets och med flytande gasol som sekundärbränsle. Brännaren kommer att leverera 12 MW på träpulver och 19MW på mix. Reglerområdet är 1:3 på träpulver och 1:5 på sekundärbränsle. Detta borgar för en jämn och stabil drift över hela det önskade effektregistret, innebär även att man kan köra riktigt låg effekt med stabil flamma.

Förutom flytande gasol kan man välja i stort sett vilket flytande eller gasformigt sekundärbränsle som man önskar. Att man kan elda så pass många olika bränslen gör att flexibiliteten att köpa en Petroanläggning är stor. Sekundär resp primärbränslet kan eldas var för sig eller i valfri mix.

PetroBio garanterar att man vid asfaltsproduktion kan köra minst 95% träpulver inom hela reglerområdet, men designar systemet för 100% träpulverdrift.

Att elda med stödflamma har aldrig varit vårt mål och som det ser ut kan vi faktiskt visa att vi inte behöver detta” säger affärsutvecklare Roger Karlsson, som ansvarar för utvecklingen av asfaltsverken.

• Energifrågor

• flamförbränning