PETRO har fossilfritt i tankarna

Som del i Petros miljöarbete har vi bestämt att alltid använda marknadens bästa fordonsbränsle. Därför går vi nu över till HVO baserat bränsle.

Alla dieselbiler kommer att tanka Preem Evolution Diesel+. Det är världens första miljömärkta diesel, med 50 % förnybart innehåll. Som alla Preems drivmedel är den helt fri från palmolja och PFAD. Preem Evolution Diesel+ kan tankas i alla dieselfordon och blandas med all annan diesel. Det behövs inga justeringar av motorn för att köra på Preem Evolution Diesel+ och den kan blandas med andra produktkvaliteter på samma sätt som helt fossil miljöklass 1-diesel.

Bensinbilarna kommer att tanka Preem Evolution Bensin. Den har en högre förnybar andel än en standardbensin, vilket ger lägre fossilt koldioxidutsläpp. Den uppfyller svensk och europeisk standard och innehåller utöver fem procent etanol även fem procent HVO-biobensin. Preem Evolution Bensin fungerar i alla motorer som är anpassade för 95-oktanig bensin. Den kan blandas med all annan bensin. Preem Evolution Bensin är avsedd för motorer försedda med katalysator för avgasrening.

HVO, eller hydrerad vegetabilisk olja, är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter från t ex slaktavfall. HVO är kemiskt lik fossil diesel och kan blandas i diesel eller användas istället för diesel i dieselmotorer. Kan ni köra ert fordon på fossil diesel så kan ni köra den på HVO, utan att något behöver bytas ut.

Till skillnad från fossil diesel är HVO är inte klassificerat som skadligt för vattenlevande organismer. HVO är dessutom biologiskt nedbrytbart, precis om RME, och även fossilfritt. Utsläppet av växthusgaser minskar med upp till 90 % jämfört med vanlig diesel, beroende på vilka råvaror som används vid tillverkningen.

• Energifrågor

• biobränsle