PetroBio i Almedalen

Paneldebatt om förnybar energi

PetroBio deltog i veckan i ett mycket välbesökt energiseminarium i Almedalen, där Förnybarhetsrådet samlade aktörer från olika energislag och politiker från både miljömålsberedning och energikommissionen. Paneldebatten inleddes av miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman samt av SOM-institutets grundare Sören Holmberg. Frågeställningarna handlade mycket om elleveranssäkerhet, kärnkraftens utfasning samt hur media påverkar hur vi ser på olika energislag. PetroBios budskap i dialogen var:

- Biobränsle är ett flexibelt och väderoberoende energislag, som på ett hållbart sätt löser problem såsom effekttopparna (dvs när elbehovet överstiger grundkapaciteten i systemet, t ex vid kallt väder eller när solen inte lyser och det inte blåser)

- Vid investeringar ansvarar vi tillsammans för allmännyttans pengar, och det är viktigt att man applicerar rätt energilösning i varje tillämpning, där det är marknadsmässigt försvarbart. Då kan Sveriges industri växa utan ökad miljöbelastning. (kommentar: det fanns en debatt kring subventioner till vind och sol, som då kan favoriseras framför mer marknadskraftiga energislag)

- Företagen och miljömärkningssystemen har ett gemensamt ansvar för att informera konsumenterna om energiproduktion i konsumentnära tjänster, t ex hur sjukhusen tvättar sina textilier eller hur livsmedelleverantörerna producerar energin i sin process, vid t ex tillverkning av korv eller hamburgare. Därmed kan konsumenterna påverka debatten och göra aktiva val.

Övriga deltagare i paneldebatten var bl a Mikael Odenberg, generaldirektör Svenska Kraftnät, Elisabeth Salander Björklund, vd Bergvik Skog, Tomas Björnsson, strategichef Vattenfall, Björn Risinger, generaldirektör Naturvårdsverket, Birgitta Govén, ordförande Energirådgivarna, Maria Sandqvist, chef Smarta Elnät samt en rad energipolitiska talespersoner.

Förnybarhetsrådet är ett gränsöverskridande samarbete mellan Svensk Vindenergi, Svensk Solenergi samt Svebio.

• Energifrågor

• förnybarhetsrådet