PetroBio levererar del av panncentral till Harjavalta, Finland

(2015-06-23) Tillsammans med Renewa Oy har Petro Bio AB tecknat leveransavtal av en komplett panncentral till STEP Energy OY. Panncentralen skall byggas i Harjavalta och från den skall STEP leverera ånga till sin kund Norilsk Nickel.

Petro´s del av leveransen är en 30MW träpulverbrännare, inkl styrsystem och bränslehantering. STEP kommer att använda naturgas som sekundärbränsle i samma brännare. I Petro´s åtagande ingår även processgarantierna.

Renewa ansvarar för leverans av sin egendesignade panna, montage och bygge. Tillsammans är detta en leverans med ett totalt ordervärde på knappt 100 miljoner SEK. Den kompletta anläggningen är en del i en hållbar energilösning till Norilsk Nickel i Harjavalta.

Pannanläggningen kommer att producera cirka 220GWh per år, när den står klar i januari 2016.

Tack vare den här investeringen kommer den termiska energi vi använder till största del att produceras med hjälp av förnybart, inhemskt bränsle, vilket medför en betydligt mindre klimatpåverkan från verksamheten. Den nya ångpannanläggningen säkerställer energiförsörjningen av fabriken och möjliggör även en ökning av produktionen, säger Joni Hautojärvi, vd Norilsk Nickel.

• träpulver
  • petrobio