Skanska tecknar intentionsavtal med PetroBio AB.

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2019 09:40 CEST

(2014-09-03) Skanska avser minska sin användning av fossila bränslen och gå mot en asfaltsproduktion med en högre grad av förnyelsebara bränslen.

Genom avtalet med PetroBio påbörjar Skanska arbetet med att förändra uppvärmingstekniken på asfaltverken. De avser att konvertera anläggningarna från användning av fossila bränslen till användning av förnyelsebar energi i form av träpulver. Detta sker genom installation av PetroBios egenutvecklade system för träpulverförbränning.

Skanskas ambition är att konvertera alla anläggningar som har de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för detta.

-Vi börjar med att konvertera ett verk i Önnestad under hösten för att samla erfarenhet, säger Magnus Åkehag, anläggningsägare på Skanska. Detta är en del av Skanskas satsning på en grönare verksamhet. Som ansvarsfulla samhällsutvecklare arbetar vi för att begränsa vår miljöpåverkan och resursanvändning. Detta för att kunna erbjuda våra kunder attraktiva gröna lösningar.

Leveransen till Skanska består av yttre bränslehantering för träpulver. Den lagras i två silos och går sedan genom en doserare för vidare transport till den nya multi-fuelbrännaren. Brännaren kommer i huvudsak att använda träpulver, men kan för uppstart och som back-up använda dagens bränsle, oavsett om det är eldningsolja, naturgas eller gasol.

-Vi är glada att Skanska väljer våra produkter. Vår breda erfarenhet av träpulver gör att vi kan skräddarsy funktioner som passar i ett asfaltverk,säger Roger Karlsson, VD för Petro Bio AB.

Varje asfaltsverk använder årligen mellan femhundra och ettusen kubikmeter olja. Det motsvarar förbrukningen för 35 000 bilresor mellan Stockholm och Göteborg. Idag används framför allt olika fossila bränslen som olja, naturgas eller gasol till uppvärmningen.

Kommentarer (0)

Kommentera