Sveriges första neobank P.F.C. släpper funktioner för grupper och delad ekonomi

I slutet av 2018 lanserade Sveriges första neobank P.F.C. sina digitala banktjänster på den svenska marknaden. Den snabbväxande neobanken lanserar nu funktionen Grupper, för att hjälpa vänner och partners som delar ekonomi på kort och lång sikt.

– Våra användare lever liv som kräver en lösning för att dela ekonomi med vänner eller en partner. Med vår nya funktion Grupper kan vänner dela utgifter under en resa och par kan dela ekonomi på jämlika och moderna villkor, säger Eli Daniel Keren, grundare och VD för P.F.C.

Den nya funktionen Grupper gör det möjligt för användare att skapa grupper med vänner och familj och hålla koll på gemensamma utgifter. Alla medlemmar i en grupp kan lägga till kostnader i den delade gruppen och hålla koll på totala utgifter och varje medlems andel. Användare kan enkelt reglera sina skulder i gruppen. Inga beräkningar behövs, och som användare kan du göra upp och bli kvitt direkt i appen med ett klick.

Med hjälp av Grupper kan båda partners få överblick på den egna ekonomin samtidigt som appen erbjuder en smidig lösning för gemensamma utgifter. Användare behåller sina individuella kort och behöver inte beställa extrakort eller avtala om gemensamma konton. Båda användarna kan enkelt ange vilka köp de vill dela och vilka köp de föredrar att hålla för sig själva.

P.F.C. erbjuder för närvarande flera funktioner, såsom budget och automatisk utgiftskategorisering. Användare kan frysa, tina upp och beställa ett nytt kort direkt i P.F.C:s app och får en pushnotis efter varje köp som innehåller användarens saldo. På liknande sätt kan användarna ändra PIN-kod och chatta med kundtjänst direkt i appen. Användare sätter in pengar på sina kort direkt med hjälp av Swish. P.F.C. riktar sig också till resenärer och gör inte valutapåslag på köp utomlands. Uttag är kostnadsfria upp till 3000kr/månad. Efter funktionen Grupper kommer P.F.C. att lansera automatiserade spar- och kreditprodukter med transparent prissättning.

P.F.C. är ett betalningsinstitut under Finansinspektionens tillsyn. P.F.C. har ca 40 medarbetare med omfattande teknik-, produkt- och varumärkesexpertis.

• Livsstil

Charlotta Åsell