Fintechbolaget P.F.C. lanserar innovativ kreditprodukt

Det snabbt växande fintechbolaget P.F.C. släpper nu en innovativ kreditprodukt. Användare som har gjort köp med P.F.C. kan nu göra om köp till en delbetalning i efterhand.

​– Med vår nya delbetalningsprodukt gör vi det möjligt för den som vill att först köpa en festivalbiljett, en drömresa eller ett årskort på SL och sedan välja att dela upp sina betalningar i efterhand. Med den här produkten skapar vi ett brett erbjudande med sparprodukter, delbetalningar och ett kostnadsfritt kort, säger Eli Daniel Keren, medgrundare och VD för P.F.C.

– Transparent prissättning är viktigt för oss och vi har därför valt att erbjuda räntefria delbetalningar med en fast månadsavgift så att användaren lätt kan förstå erbjudandet, säger Eli Daniel Keren.

​P.F.C. är en app och ett kostnadsfritt Mastercard som lanserades i slutet av 2018 och som nu har fler än 70 000 användare i Sverige. Med hjälp av P.F.C-appen kan användare hantera sin vardagsekonomi och få bättre koll på sina pengar.

Nu ger P.F.C. sina användare möjligheten att göra om redan gjorda köp till räntefria delbetalningar med en fast månadsavgift. Det innebär att användare kan konvertera ett köp till en delbetalning i efterhand. Användaren väljer själv tidsperiod för sina delbetalningar. Användare kan alltid välja att betala av hela skulden och undviker då månadsavgifter på de delbetalningar som ännu inte har genomförts. Innan det är dags att betala får användare notiser. Produkten är den första av flera kreditprodukter i P.F.C:s portfölj.

Innovationen är ett led i P.F.C:s strategi att erbjuda sina användare en fullskalig personlig ekonomiapp som hjälper användare att spendera, spara och växa sina pengar. Utöver den nylanserade kreditprodukten erbjuder P.F.C. produkter som sparmål och automatiskt sparande på alla köp med P.F.C.-kortet, delade köp med partner eller vänner, splitta notor, automatisk kategorisering och budgetverktyg.

Användare kan också frysa kort, byta pin-kod och beställa nytt kort direkt i appen samt chatta med kundtjänst. Som användare loggar du in med BankID och sätter in pengar på kortet med Swish. P.F.C. tar inte ut valutapåslag på köp utomlands och uttag är kostnadsfria upp till 3000 kr/ månad.

P.F.C. är ett betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen och sysselsätter ca 40 medarbetare i Stockholm.

• Ekonomi, finans

P.F.C. vill med en kombination av framstående teknologi och design förenkla vardagekonomi för vanliga människor. Vi skapar en upplevelse där finansiella tjänster är både enkla, personliga och transparenta, samtidigt som de är tillgängliga för fler människor till en rimlig kostnad.

Vi bygger en mobil ekonomiapp som hjälper människor få koll på sina pengar. Det är vardagsekonomi på dina villkor.

Charlotta Åsell

Presskontakt Marknads- och kommunikationchef 0736-30 75 07