Phonera skänker mobiltelefoner till flyktingar

Igår kväll levererades 137 mobiltelefoner skänkta av Phonera till organisationen Refugees welcome to Malmö. De togs emot med stor tacksamhet och kommer att delas ut till behövande flyktingar.

Förfrågan kom från testavdelningen på Com Hem, vars medarbetare Fredrik Smedberg tagit initiativ till att samla ihop testtelefoner som Com Hem kunde skänka till behövande flyktingar. Phoneras lager gicks igenom och resultatet blev 137 mobiltelefoner att skänka. Mobiltelefonerna levererades till Refugees welcome to Malmö av Com Hem-medarbetaren Robert Kasslid.

Behovet av mobiltelefoner är stort bland flyktingar som kommer till Sverige, framför allt bland ensamkommande flyktingbarn, för att de ska kunna hålla kontakten med släktingar och vänner som slussas vidare till andra flyktingboenden än de själva.

Refugees welcome till Malmö är ett privat initiativ som hjälper de flyktingar som just nu anländer till Malmö och som myndigheterna inte klarar att hantera på egen hand. De samordnar resurser mellan volontärer och behövande.

• välgörenhet
  • socialtarbete