Picadeli fortsätter vegopeppa med höstens nyheter – nya smakrika Teriyaki strips och crunchiga puffar

Trenden med proteiner från växtriket håller i sig – nu med en touch av Japan. När salladspionjärerna på Picadeli presenterar höstens nyheter är favoriten en nykomling bland proteinerna – Picadelis veganska teriyaki strips. En smakfest där vitlök, ingefära och peppar står på gästlistan. Dessutom fortsätter Picadeli att satsa på säsongens råvaror i sina salladsbarer runtom i Sverige.

Svenska Picadeli, som under 2019 sålde 29 miljoner sallader, presenterar nu höstens nyheter. Trenden med köttfria alternativ är inte längre en trend. Nu är det snarare vardag för många, även för köttätarna:

– Vi märker att de som äter kött till vardags väljer växtbaserade alternativ när de plockar sin Picadelisallad. Att vi kan få fler att välja sunda och klimatsmarta alternativ är det ju helt fantastiskt! Nu hoppas vi att våra goda Teriyaki strips lockar många att plocka ihop vegetariska sallader i höst. För vem är inte sugen på smaker av vitlök, sesam och ingefära när lunchrasten närmar sig. Tillsammans med vår asiatiska nudelsallad är de nya stripsen verkligen höstens vinnare, säger Frida Bresander, marknadschef Picadeli Sverige.

Bland nyheterna finns också en liten men naggande god råvara – saltrostad majs. En knaprig och lättsaltad topping som passar som tillbehör till alla Picadelis smaker och lyfter salladerna till nya nivåer. Perfekt för salladsälskaren som gillar ett härligt crunch! Dessutom tar säsongens grödor plats i salladsbarerna när höstens smakrika råvaror, som svartkål, grönkål och Karljohansvamp är givna favoriter för den som vill äta säsongsbaserat.

– Vi är ett alternativ till dagens lunch! Take away helt på kundernas villkor – vare sig de sitter på hemmakontoret eller på avstånd från sina kollegor i matsalen. Det känns ju ännu viktigare nu att finnas tillhands i kundernas vardag, säger Frida Bresander, marknadschef Picadeli Sverige.

När kunderna besöker salladsbarerna i höst möts de av Picadelis nya och mer hållbara skålar. Den ikoniska gröna skålen är nämligen utbytt till en med mindre plast och ett oblekt mer hållbart papper. Förändringen är en del av Picadelis hållbarhetsarbete. Ett arbete som bland annat resulterat i att locket nu tillverkas av återvunnen plast, att besticken är komposterbara och att man valt att plocka bort kniven.

Picadelis salladsbarer finns i matvarubutiker över hela Sverige och med hjälp av guidning från Picadeli väljer butikerna själva ut sitt sortiment bland mängden råvaror, sallader, röror och såser. De egenkomponerade salladerna har blivit en favorit bland svenskarna som ett grönt alternativ till den traditionella snabbmaten.

Picadeli är en svensk salladspionjär som drivs av övertygelsen att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat. Idén är enkel; att genom självplock förändra människors sätt att köpa och äta sallad. De högteknologiska salladsdiskarna återfinns i fler än 2100 butiker runt om i Europa, från Skandinavien i norr till Frankrike i söder. Sedan starten 2009 har Picadeli möjliggjort för dagligvaruhandeln att erbjuda sina kunder ett innovativt, fräscht och smakrikt salladskoncept. Företaget har idag fler än 140 anställda och omsätter över 1,4 miljarder svenska kronor. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.