Energieffektiva fönster utan kondens

Energieffektiva fönster utan kondens

Dagens fönster isolerar betydligt bättre än tidigare, men med bra isolering kommer också problemet med ökad risk för kondens, imma och frost på rutorna. För att kringgå problemet finns nu kondensfria glas.

Fönster med bra isolering medför lägre uppvärmningskostnader men även större risk för utvändig kondens, eftersom utsidan förblir kall när mindre värme försvinner ut genom glaset. Niklas Hägerklint, VD för Pilkington Floatglas AB som utgör en del av NSG Group - en av världens ledande glastillverkare, berättar om hur man använder befintlig teknik på ett nytt finurligt sätt för att minimera förekomsten av kondens.

– Fler och fler upplever kondens som störande. I Sverige har vi ju ett kallt och fuktigt utomhusklimat många månader om året, och går värme inte ut genom rutan är kondens, imma och frost ofta ett faktum, säger Niklas.

Beläggs med ett tunt metallskikt

Tekniken som Pilkington använder till sina nya antikondensglas, Pilkington Anti-condensation Glass, har tidigare använts för att göra lågenergiglas (Pilkington K Glass™ N). Företaget har sedan förfinat tekniken och den används även för att tillverka solceller.

För att få bort kondensen på rutan beläggs glaset med ett tunt metallskikt som är osynligt för ögat. Den begränsade värme som släpps ut från rummet reflekteras till viss del i detta metallskikt och ”på vägen tillbaka” värms då det yttre glaset upp.

Minskar även risken för kallras

Ytterligare ett sätt bli av med kondens och imma på fönster är genom att tillföra en låg spänning på glas belagda med tunn metall. Elektriskt uppvärmda fönster baseras alltså på samma grundläggande produktionsteknik och använder snarlika produkter som antikondensglas.

Förutom kondens är kallras ett vanligt problem. Det beror på att varm luft inifrån respektive kall luft utifrån, från en icke uppvärmd fönsterruta, möts och skapar turbulens. Luften vill jämnas ut och man kan då få en upplevd känsla av att det drar kall luft från fönstret.

– Produkter med elektrisk värme i glasrutor har funnits ganska länge men en vanlig missuppfattning är att det skulle vara väldigt dyrt. Självklart kostar det en del men det kommer ju i sin tur att sänka värmekostnaderna inomhus eftersom kallraset försvinner och du kan sänka inomhustemperaturen, berättar Niklas.

En låg extrakostnad vid fönsterbyte

Idag finns både antikondensglas och tekniken med elektrisk uppvärmning på marknaden. Antikondensglasen används dock i större utsträckning i privata hem då de är enklare och billigare att installera. Planerar man att byta fönster blir antikondensglas en låg extrakostnad.

www.pilkington.se kan du som arkitekt eller fastighetsägare läsa mer om Pilkingtons olika typer av glaskonstruktioner.

Källa: Dagens Nyheters nätbaserade temanummer "Bygg och Fastighet" på DN.se som just nu marknadsför vårt kondensfria glas, Pilkington Anti-condensation Glass: