I framkant med miljöarbetet

I framkant med miljöarbetet

I den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC konstateras att det krävs snabba och genomgripande förändringar för att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5 grader. De närmaste åren kan vara de viktigaste i mänsklighetens historia!

NSG Group arbetar medvetet och strävar efter att vara i framkant med miljöarbetet. Vi är bland annat certifierade enligt ISO 14001, Miljöledningssystem och ISO 50001, Energiledningssystem. 2012 var vi först i världen inom floatglasbranschen att certifieras enligt ISO 50001!

Glas spelar en viktig roll i samhällets insatser för att minska utsläppen av växthusgaser och mildra effekterna av klimatförändringar. NSG Group strävar efter att bli världsledande inom innovation, högpresterande glas och glaslösningar samt bidra till att både spara och skapa energi.

Mjukbelagt energisparglas tillverkades redan i början av åttiotalet i Halmstad och under åren som gått har produkterna utvecklats och förfinats. NSG Groups energi- och solskyddsglas minskar uppvärmningskostnader och kylbehov i våra byggnader. När dessa produkter används på ett korrekt sätt hjälper vi till att bevara vår miljö för kommande generationer.

Samtliga glas som Pilkington Floatglas AB marknadsför och säljer i Skandinavien har blivit bedömda av BVB, Byggvarubedömningen, och erhållit betyget ”Rekommenderas" (som är den högsta nivån). BVB bedömer och tillhandahåller information om miljöbedömda varor i en databas, vilket underlättar för bygg- och fastighetssektorns aktörer att välja byggmaterial som bidrar till en hållbar utveckling. Bedömningarna baseras på underlag som skickas in från leverantörer av produkter, men också från användare (kunder). Det är det kemiska innehållet samt ett antal livscykelkriterier som utvärderas.

Underlagen som behövs är bland andra:

• Byggvarudeklaration
  • Miljövarudeklaration
  • Säkerhetsdatablad
  • Producentintyg
  • Dokumentation om CE-märkning
  • Produktfaktablad
  • Prestandadeklaration
  • Monteringsanvisningar
  • Drift- och skötselinstruktion

Om byggnaden ska certifieras enligt Miljöbyggnad så är bedömningen i BVB av stor vikt.

Vi på Pilkington Floatglas AB är mycket glada för att våra produkter bevisligen är klimatsmarta och ser fram emot fortsatta projekt med högpresterande produkter och miljön i fokus.