Tredelat fönsterparti i ett privat hem där de två yttersta glasen är vanliga fönster och den mittersta rutan har antikondensbeläggning.

Kondens på välisolerade glas - ett problem i privata hem

Om valet stod mellan kondens på fönstren då och då eller höga värmekostnader, stor miljöbelastning och sämre inomhuskomfort. Vad skulle du välja då?

Ett lätt val kan man tycka, särskilt som utvändig kondens inte är mer skadligt för fönstret än en regnskur. Energieffektiva fönster medför lägre uppvärmningskostnader, så visst är det värt att lägga en extra slant på ett lågt U-värde om gamla fönster ändå ska bytas ut.

Men vänta! Det finns någonting du måste veta om välisolerade fönster innan du lämnar in din beställning. Fönster tillverkas idag med så låga U-värden att det under vissa förhållanden bildas kondens på utsidan. Vid vindstilla, kallt och klart väder kan det yttre glaset i isolerrutan förlora så mycket värme att den till och med får lägre temperatur än utomhusluften. Om luftfuktigheten samtidigt är hög kan rutans temperatur understiga daggpunkten och då bildas kondens. Energiförlusterna inifrån räcker helt enkelt inte till för att hålla ytterglasets temperatur över daggpunkten utomhus. Utvändig kondens bildas oftast på natten och precis som morgondaggen i gräset så försvinner den när solens strålar värmer luften.

Utvändig kondens är därför ett bevis på att fönstret är mycket termiskt effektiv och att värmeläckaget genom rutan är minimal. Det behöver dock inte betyda att det är trevligt att inte kunna se ut genom sitt nyinstallerade fönster när du dricker ditt morgonkaffe. Tycker du att kondens på dina nya fönster är besvärande, så finns det ett par saker du kan göra för att minska den:

Avskärmning

En stjärnklar natthimmel kan vara avsevärt många grader kallare än luften som omger ditt hus. Du kan då minska värmeutstrålningen från ditt fönster genom att på något vis avskärma det från natthimlen. En markis eller ett tak är effektiva avskärmare, men även närliggande träd och byggnader minskar risken för kondens.

Beläggning som motverkar kondens

För att ta bort risken för kondens läggs en mycket tunn och hård pyrolytisk beläggning på det yttersta glaset i isolerrutan. Den lilla mängd värme som släpps ut genom fönstret reflekteras i skiktet som inte syns för ögat och värmer upp glaset.

Pilkington Anti-condensation Glass används i stor utsträckning i privata hem. De är enkla att installera och planerar du att byta fönster blir antikondensbeläggningen en låg extrakostnad.

Pilkington har sedan 1976 försett den skandinaviska marknaden med glas och glasprodukter.Vi säljer floatglas, belagt och härdat glas som produceras i koncernens floatglasfabriker i Europa. Vi tillverkar isolerglas på våra anläggningar i Vetlanda och Piteå i Sverige samt i Bergen, Stavanger och Elverum i Norge. Vi har egen lagerverksamhet i Malmö och grossistverksamhet i Oslo.

NSG Group är en av världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom tre huvudsakliga affärsområden: Automotive, Arkitektglas och Teknisk glas. Automotive bistår marknaden med originalutrustning till bilar, ersättningsrutor för eftermarknaden och specialinglasningar för transportändamål. Arkitektglas levererar glas för arkitektur- och solenergitillämpningar. De tekniska glasprodukterna inkluderar mycket tunna glas för displayer, linser och lätta styrningar i skrivare, samt glasfiber som används i batterifrånskiljare och kamremmar i bilmotorer. Vi har betydande marknadsandelar på de flesta marknaderna för byggnads- och bilprodukter i världen, med stor geografisk räckvidd. Detta gör det möjligt för oss att tillmötesgå kunder, i synnerhet när det gäller bilrelaterade OE-marknader (Original Equipment) vars verksamheter blir alltmer globala. I geografiskt avseende sker 39 procent av gruppens försäljning i Europa, 30 procent i Japan och 16 procent i Nordamerika. De återstående 15 procenten genereras främst i Sydamerika, Kina, Sydostasien och Ryssland.