NSG Group innleder et samarbeide med Solaria

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 10:00 CEST

NSG Group, eier av Pilkington - en av verdens største glassprodusenter - og Solaria - spesialister i solcelleteknologi - inngår en samarbeidsavtale for å produsere (semi) transparente bygningsintegrerte solcellesystemer (BIPV).

NSG Group valgte å samarbeide med Solaria på grunn av selskapets robuste BIPV- teknologi og deres produksjonsprosesser som kombinerer estetikk, lønnsomhet, høy energieffektivitet og fleksibilitet i design.

NSG Group har betydelig erfaring i høyeffektive glassløsninger og utvider nå sin produktlinje i BIPV som omfatter Solaria Powerview ™ teknologi som del av en OEM avtale.

Denne avtalen betyr at bygningsintegrerte solcellesystemer er kommersielt klar for markedstilpasning. Neste gang ser vi solcellesystemer integrert i isolerruter og fasadeglass.

De første Pilkington-merkede glass produsert av Solaria består av bygningsglass med ensartet utseende som gir godt dagslys og blendingskontroll samt bedre termiske egenskaper og energiproduksjon.

Fra nå av vil bygg- og anleggsindustien ha tilgang til innovative løsninger som en del av Pilkingtons produktspekter innen isolerruter til utstrakt bruk i glassfasader.

NSG Group vil samarbeide videre med Solaria for å sikre høyest mulig ytelse, kvalitet og holdbarhet - også for tilleggsprodukter som kan tilpasses, eksempelvis; attraktive fasadeglass med høy energieffekt og til bifokale solcelleløsninger.

Det store spekter av løsninger vil gi arkitekter og tekniske rådgivere BIPV-produkter som «sømløst» kan erstatte tradisjonelle glassprodukter. Dette kan gjøre det mulig å satse på null-energi-forbruk og se potensialet for å generere energi i bygg.

NSG Group vil lansere de første produktene i Europa. Planer foreligger også etter hvert å inkludere markedene i Midtøsten mv.

Pilkington Norge AS har fire avdelinger og er totalleverandør av arkitektglass i Norge. Produksjonsavdelingen i Pilkington Norge er i Elverum. Her har vi prosesser for bearbeiding, herding, silketrykk og isolerglass. Avdelingen har et stort utvalg av forskjellige glasstyper på lager. Våre selgere er plassert i Oslo. Vår avdeling i Stavanger er en ren glassmesteravdeling. Våre 4 avdelinger gir deg gode råd og tekniske detaljer når du skal velge glassog bruk av disse.

NSG Group er en av verdens største produsenter av glass til bygg- og bilindustrien. Konsernet ble grunnlagt i 1826. NSG Group investerer hundretalls millioner kroner årlig i forskning, utvikling og kvalitetssikring for fortsatt å lede utviklingen av planglassprodukter. For bygningsindustrien fokuserer vi for eksempel på å utvikle og foredle produkter som gjør vår tilværelse mer komfortabel og sikker, og bidrar til en bedre totaløkonomi. Den siste innovasjonen handler om glass til solfangere og solceller.

Kommentarer (0)