Nyhet: Pilkington Anti-condensation Glass

Nyhet: Pilkington Anti-condensation Glass

Slipp kondens - behåll låga U-värden

- Nu erbjuder Pilkington ett anti-kondensglas

Allt fler väljer fönsterglas med hög prestanda och med låga U-värden för lägre miljöbelastning och bättre inomhuskomfort. Fönster med låga U-värden kan vid kyliga nätter ge kondens på utsidan av rutan vilket gör att sikten försämras. Nu lanseras lösningen, glaset Pilkington Anti-condensation Glass med bibehållna låga U-världen, dessutom på ett järnfritt glas vilket ger mycket hög ljustransmission.

Frost på utsidan av fönster är ett naturligt fenomen och inträffar då glasets utsida blir kallare än den omgivande luften. Eftersom glas med låga U-värden släpper ut ytterst lite värme sker detta ibland på denna typ av fönster. Den viktigaste fördelen med Pilkington Anti-condensation Glass är att man inte behöver tumma på U-värdena för att slippa kondens.

-  Det nya glaset kompletterar Pilkingtons befintliga utbud och har många fördelar. Glaset har ett neutralt utseende, hög ljustransmission (69% i TGU)* och ytan är lättare att vårda och tvätta än traditionellt belagt glas. Det nya glaset kan även härdas, lamineras och böjas samt användas som säkerhetsglas, säger Anett Karlsson, teknisk rådgivare på Pilkington.

Det nya glaset från Pilkington har en genomskinlig tunn pyrolytisk beläggning på den yttre glasytan som ger den en högre temperatur och minimerar därmed förekomsten av yttre kondens. Ju fler beläggningar på ett glas desto mörkare blir oftast glaset. Därför erbjuder Pilkington även Pilkington Anti-condensation Glass i kombination med Pilkington Optiwhite™, ett järnfritt glas med hög ljustransmission.

Pilkington Anti-condensation Glass finns tillgängligt i olika tjocklekar och är hållbart och lätt att hantera och kombineras med isolerrutor, vilket möjliggör ett brett spektrum av tillämpningar.

Så minskas utvändig kondens

Har man inte möjlighet att installera ett anti-kondensglas finns det vissa saker man själv kan göra för att minska kondensen på välisolerade glas. När det är fritt fram för ytterglasets ytvärme att stråla ut mot den kalla himmelsfären under molnfria nätter ökar risken för utvändig kondens. För att minska problemet bör man därför avskärma värmeutstrålningen mot himlen. Det kan man göra genom att till exempel fälla ner ev markiser, ha träd, buskar eller närliggande byggnader som skymmer sikten mot en fri himmel.

Pilkington har funnits sedan år 1826 och är en av världens största tillverkare av glas och glasprodukter. Våra glas hamnar i byggnads-och bilindustrin och även i specialapplikationer. Sortimentet är brett och Pilkington tillverkar bland annat solskyddsglas, brandskyddsglas och säkerhets och skyddsglas. Dessutom har Pilkington utvecklat världens första självrengörande glas med dubbelverkan - Pilkington Activ™.

Tillverkningen av glas sker i 29 länder , på fyra kontinenter och försäljningen sker i mer än 130 länder.