Pilkington Automotive i Landskrona läggs ner

NSG Group, som Pilkington Automotive OE i Landskrona är en del av, inledde igår  förhandlingar med sina anställdas representanter angående avsikten att stänga fabriken i Örja, Sverige.

Pilkington Automotives anläggning i Örja producerar takluckor, men även bakrutor och sidorutor till biltillverkare. Det är den europeiska efterfrågan, vilken ligger på låga nivåer utan tecken på återhämtning inom överskådlig framtid, som är den främsta orsaken till stängningen. Av samma anledning är det av yttersta vikt att balansera kapaciteten med reviderade kundkrav. Avvecklingen beräknas vara slutförd 2013.

Uppskattningsvis 100 arbetstillfällen kan vara i riskzonen. Vi överväger olika sätt att mildra förlusten av arbetstillfällen och kommer att bistå med det omställningsstöd som behövs.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pilkington Automotive Sverige AB VD Örja, Peter Lantz, tel. +46 418449300
Pilkington Automotive Sverige AB, Styrelseordförande Verksamhetschef Europa, NSG Group, Rob Purcell, tel. +44 (0) 7710 371341

NSG GROUP I SVERIGE

Pilkington är en del av NSG Group som är en av världens ledande tillverkare av glas och glasprodukter.

• Pilkington Floatglas AB har cirka 270 anställda och producerar planglas.
  • Pilkington Sverige AB har ca 80 anställda i Vetlanda och Piteå och producerar isolerglas-produkter.
  • Pilkington Automotive Sverige AB har cirka 200 anställda och producerar originalglas (OE) i form av takluckor, bakrutor och sidorutor på Örja-fabriken i Landskrona. Sedan 2010 är verksamhetsområdet AGR integrerad i den juridiska enheten.