Pilkingtons nästa steg framåt

Pilkingtons nästa steg framåt

Engelska Pilkington har sedan år 1826 tillverkat glas till byggindustrin enligt floatglasmetoden, vilket i planglasproduktionen innebär att glasmassa får flyta på en bädd av smält tenn. Tekniken ger en mycket plan yta med bättre ljusegenskaper då ljuset reflekteras i samma vinkel över hela ytan, till skillnad från äldre glas. Metoden utvecklades av Sir Alastair Pilkington år 1952 och är världsstandard för tillverkning av högkvalitativt glas.

Sedan år 2006 ingår Pilkington i den internationella koncernen NSG Group med huvudkontor i Japan, och varumärket Pilkington har behållits som namnet på koncernens produkter för bygg- och bilindustrin. NSG Group är en av världens största tillverkare av glas och glasprodukter och agerar inom tre stora marknader: bygglas, bilglas och tekniskt glas. Pilkington finns representerade i 29 länder och koncernens produkter säljs i cirka 130 länder. Totalt har NSG Group och Pilkington ca 245 personer anställda i Sverige.

Pilkington Floatglas AB i Halmstad startade tillverkningen av planglas år 1976 och fick i november 2012 besked om koncernens beslut att avsluta produktionen på fabriken i Kistinge industriområde. Arbetet med nedläggningen har pågått i snart ett år och ett steg i processen är försäljning av fastigheten.

Vi har nu tecknat ett försäljningsavtal med Stena Metall AB, som redan idag brukar ett antal fastigheter i samma industriområde. Vi ser med tillförsikt fram emot att de funktionella lokalerna även fortsättningsvis kommer att bidra positivt till Halmstads näringsliv.

Nu går vi på Pilkington Floatglas AB in i ett nytt skede där vi med en mindre och mer flexibel organisation i Halmstad, lager i Malmö och många nya och spännande glasprodukter att lansera, åter bygger upp vår verksamhet i Norden. Vår målsättning är att vara ledande leverantör av planglas, med produkter från NGS Groups europeiska anläggningar.

Pilkington är en av världens största tillverkare av glas och glasprodukter för arkitekter och byggbranschen, för bilindustrin samt av specialapplikationer.

Pilkington har sedan år 1826 tillverkat glas till byggindustrin enligt floatglasmetoden, vilket i planglasproduktionen innebär att glasmassa får flyta på en bädd av smält tenn. Tekniken ger en mycket plan yta med bättre ljusegenskaper då ljuset reflekteras i samma vinkel över hela ytan, till skillnad från äldre glas. Metoden utvecklades av Sir Alastair Pilkington år 1952 och är världsstandard för tillverkning av högkvalitativt glas. Pilkington har utvecklat världens första självrengörande glas med dubbelverkan - Pilkington Activ™.

I Sverige är Pilkington uppdelat i affärsområdena Arkitektglas och Automotiveglas:
Pilkington Floatglas AB i Halmstad säljer floatglas, belagt och härdat glas som produceras vid våra floatglasfabriker i Europa.
Pilkington Sverige AB finns i Vetlanda och Piteå och tillverkar isolerrutor.
Pilkington Automotive Sweden AB i Landskrona producerar originalutrustning (OE) till bilar i form av takluckor, bakrutor och sidorutor. Lager för ersättningsglas (AGR) finns på 13 olika orter runt om i Sverige.