​Pinchos ger sig in i reklambranschen

​Pinchos ger sig in i reklambranschen

Efter att ha samarbetat i sju år har Pincho Nation AB, företaget bakom den populära restaurangkedjan Pinchos, nu förvärvat How Do You Do Reklambyrå AB. Håkan Tiderman, grundare och byråchef, får nu rollen som marknadschef på Pincho Nation AB.

Stadig expansionPinchos är ett svenskt restaurangkoncept som etablerades i Göteborg 2012. Två år senare öppnades det upp för franchisetagare och idag är kedjan en av Sveriges snabbast växande, det öppnas i snitt två nya restauranger varje månad. Förutom att erbjuda gästerna färgglada drinkar och smårätter från världens kök utmärker sig Pinchos också genom att vara världens första app-restaurang. Bordsbokning, beställning och betalning sker via en egenutvecklad app. Under hösten 2017 påbörjades en internationell etablering med start i Oslo, nu står Danmark och Finland på tur.

– Vårt restaurangkoncept är något helt världsunikt och därför har vi beslutat att säkra vår expansion genom förvärvet av How Do You Do Reklambyrå AB. Det kommer att täcka vårt ökade kommunikationsbehov framöver, speciellt nu när vi expanderar utanför Sveriges gränser, säger Magnus Larsson, VD och etableringsansvarig Pincho Nation AB

How Do You Do har länge varit en del av Pinchos framgång i sin roll som helhetsbyrå.
– Vi har varit med sedan starten och sett utvecklingen, från en enda restaurang till framgångsrik kedja. Den internationella etablering som nu ligger framför oss är väldigt spännande, inte minst kommunikationsmässigt, säger Håkan Tiderman, ny marknadschef på Pincho Nation AB.

Ökad stabilitet

How Do You Do Reklambyrå AB har idag tre anställda och anlitar regelbundet flera frilansande resurser. Förutom Pinchos arbetar de också med kunder som matgrossisten Svensk Cater, Blomsterlandet och Dahls Bageri. Den nya ägaren kommer att driva vidare reklambyrån på samma sätt som tidigare.

– I Pinchos har How Do You Do fått en stabil ägare med resurser som gör att vi nu ännu bättre kan tillgodose våra kunders behov, säger Håkan Tiderman.

FAKTA PINCHOS
Antal restauranger: 40
Antal planerade restauranger: 52
Antal anställda i kedjan: ca 500
Beräknad kedjeomsättning 2017: ca 800 Mkr
Appen: 1,4 miljoner nedladdningar
Appinnehåll: Menyer, beställning, bordsbokning, betalning och lojalitetsprogram med bonuspoäng. Integration med molnbaserat kassasystem baserat på öppen källkod.
Appanvändning: 100% för beställning, > 75% för betalning, vilket är världsunikt
Erhållna utmärkelser: Framtidens Franchise (2016, Svenska Franchise), Årets Digitala Marknadsföring (2017, Svensk Franchise)

Pinchos är ett restaurangkoncept baserad på en svensk originalidé etablerad i Göteborg 2012. Förutom att erbjuda ett brett, varierat utbud av smårätter i lokaler med extravagant dekor utmärker sig Pinchos också genom att vara världens första restaurang där alla beställningar sker via en egenutvecklad app. 2014 öppnades konceptet upp för franchisetagare. 2017 startas en internationell etablering.