Pressmeddelande -

Det första modulstambytet genomfört i Sverige – snabb montering av moduler ersätter stora ingrepp

Modulstambyten har blivit en succé i Finland. Med detta koncept slipper fastighetsägare att riva ut och ersätta inbyggda installationer. Nu har finska Pipemodul tagit konceptet till Sverige. Ett första projekt är precis genomfört hos AllboHus Fastighets AB och flera står på tur hos bland andra Fastighets AB Balder och Stiftelsen Östhammarshem.

Med Pipemoduls system monteras öppningsbara moduler för alla typer av installationer i trapphusen. De gamla stammarna kan lämnas helt orörda och ersättas av modulsystemet.

30 procent lägre kostnad
– Jämfört med konventionella stambyten spar detta koncept tid och pengar. Det kräver färre arbetsinsatser från projektering till montering, färre transporter och mindre material. Enligt beräkningar i Finland blir kostnaden för stambyten minst 30 procent lägre med Pipemodul jämfört med konventionella lösningar, förklarar Kim Karlsson, försäljningschef på Pipemodul i Sverige.

Smidigt för de boende och förvaltare
Lägenheter i bostadshus behöver inte evakueras vid modulstambyten. Det krävs bara en eller några timmar för anslutning till modulsystemet i varje lägenhet. Avstängning av vatten och el i husen behöver bara göras under några få timmar.

Pipemoduls system innebär även enkel och effektiv förvaltning och service när installationerna är på plats. Modulerna är lättillgängliga och enkla att öppna.

3 000 projekt i Finland
I Finland har Pipemodul under de senaste tio åren genomfört cirka 3 000 stambyten och nyinstallationer. Främst i flerbostadshus men även i kommersiella fastigheter, industrier och offentliga lokaler som skolor, daghem och vårdinrättningar.

Första projektet i Sverige
– Nu har det första modulstambytet i Sverige genomförts i ett bostadshus hos det kommunala bostadsbolaget AllboHus i Alvesta. Ytterligare projekt startas inom kort i bostadshus som ägs av fastighetsbolaget Balder i Göteborg och Östhammarshem i Gimo, berättar Kim Karlsson.

AllboHus valde att först pröva Pipemoduls system vid stambyte gällande varm- och kallvatten i ett tvåvåningshus i Alvesta uppfört på 1960-talet. I huset finns 24 lägenheter fördelade på sex trapphus.

”Precis så effektiv som vi trodde”
– Modulstambytet med Pipemodul blev precis så effektivt som vi förväntade oss. Vi slapp arbetet med rivning och renovering som hade krävts med en konventionell lösning. Modulerna kom snabbt på plats i trapphusen. Och att montera modulerna inne hos våra hyresgäster tog mindre än en timme per lägenhet, säger Zerny Bäck, projektledare bygg på AllboHus.

– Modulerna smälter fint in i miljön i både trapphus och lägenheter. Att de är öppningsbara gör det enkelt att utföra service och underhåll. Med de så kallade dropprören ser vi dessutom direkt om det uppstår läckage.

Smidigt för entreprenören
Entreprenaden utfördes av LR-Installation AB med Mario Cosic som arbetsledare.

– Vid ett konventionellt stambyte i ett projekt av detta slag, går man in i huskroppen och ersätter de gamla rören i schakten. Då måste flera hantverkare vara involverade för att riva, installera, isolera, renovera väggar, lägga nya golv, måla och så vidare, säger Mario Cosic.

– Men med Pipemoduls system behövdes det enbart installatörer från oss under projektet hos AllboHus. Det blev därför mycket enkelt och effektivt att projektera, planera och genomföra arbetet. Vi kunde snabbt montera de färdigisolerade modulerna i trapphus och i lägenheterna. Sedan var det bara att föra in rören för varm- och kallvatten i de förberedda kanalerna och till sist montera den öppningsbara fronten på modulerna.

Mario Cosic påpekar att installationer med Pipemoduls system utförs i enlighet med Säker Vatten.

Högt brandskydd vid elinstallation
– Man kan ju ha med alla typer av installationer i modulerna; vatten, avlopp, ventilation, el, tele, och fiber. De för el är brandsäkerhetsklassade enligt finska regler, som är hårdare än de svenska. I Alvesta-projektet installerade vi enbart varm- och kallvatten men modulerna är förberedda även för elinstallationer, förklarar Mario Cosic.

”Jobbar gärna vidare med Pipemodul”
Både Zerny Bäck och Mario Cosic jobbar gärna vidare med modulstambyten och Pipemodul.

– Vi ska utvärdera projektet närmare men vi planerar redan att använda detta sätt att renovera i flera kommande stambyten i vårt bostadsbestånd, säger Zerny Bäck.

– Som installatörer jobbar vi gärna med Pipemoduls system. Det gör vårt arbete effektivare, det spar tid och pengar åt fastighetsägaren och det gör stambyten oerhört mycket smidigare för de boende säger Mario Cosic.

• stambyte

Pipemodul utvecklar, producerar och levererar öppningsbara moduler för alla typer av installationer. Med modulstambyten slipper fastighetsägare att riva ut och ersätta inbyggda installationer. Sedan 1999 har cirka 3 000 modulstambyten med Pipemoduls koncept genomförts i Finland. Enligt beräkningar blir kostnaden för stambyten minst 30 procent lägre med Pipemodul jämfört med konventionella lösningar. I Sverige genomfördes det första modulstambytet med Pipemoduls koncept år 2016. Pipemodul har egen utveckling och produktionsanläggning i St Michel, Finland. Företaget omsatte 28 MSEK år 2015 och har 20 anställda.