Lättare att hålla koll på däcken i årets Formel 1

När Pirelli gör comeback i Formel 1 har man tillsammans med teamen och FIA utvecklat däck som ställer stora krav på förarnas och teamens taktiska förmågor och som kommer öka ovissheten och spänningen i årets VM och minst tre år framåt - så länge som kontraktet gäller idag - med publiken som de stora vinnarna.

För att göra det lättare för publiken att hålla koll på vilka däck förarna kör på har Pirelli märkt upp texten på däcken i olika färger. Under racen kommer teamen använda två olika däckstyper - Prime och Option - som väljs ut av Pirelli före tävlingshelgen från totalt 6 olika gummiblandningar. Om det skulle börja regna får dessutom våtdäck användas - Full Wets eller Intermediates.

De sex olika däcken märks med följande färger:

Regndäck/full wets – orange. Våt bana.

Intermediates – ljusblå. För skiftande förhållanden som duggregn eller upptorkande bana.

Supersoft – röd. Ger extremt snabba varv under en kortare period men med kort hållbarhet.

Soft – gul. Mjukt däck med lite längre livslängd.

Medium – vit. Som hörs på namnet, mitt emellan extrem prestanda och lång hållbarhet.

Hard – silver. Hård men hållbar.

Inför varje tävlingshelg väljer Pirelli ut två gummiblandningar med minst ett steg mellan, som teamen måste använda. Detta beslut kan dock ändras om banförhållandena skulle förändras dramatiskt.

Under premiärhelgen i Melbourna liksom i de följande två racen i Malaysia och Kina kommer teamen köra på gummiblandningarna Hard och Soft, vilket innebär silver respektive gul märkning på däcken.

Färggranna däck är dock ingen nyhet för Pirelli, förra gången det italienska företaget var med i Formel 1 användes färgade däck som en del i en reklamkampanj - United Colors - för F1-stallet Benetton 1986.

• premiär