Debut för nytt Pirelli PZerodäck i den gula, mjuka gummiblandningen i Abu Dhabi.

Som en del i Pirellis förberedelser för Formel 1-säsongen 2012 fick teamen under de fria träningarna inför årets näst sista Grand Prix i Abu Dhabi testa en ny, experimentell version av Pirellis mjuka, gulmarkerade PZero-däck.

Varje förare fick 2 extra set av experimentdäcket, som bara användes under fredagen. Det här innebar att teamen hade totalt 5 set att använda under dagen. Snabbaste team för dagen var McLaren med Jenson Button i topp träning 1 och Lewis Hamilton i träning 2, båda använde då det  vanliga, gula, mjuka däcket. Hamiltons snabbaste varv runt Yas Marina Circuit på 1,39,586 var för övrigt bara en tiondel långsammare än förra årets pole position-tid som då sattes av Sebastian Vettel.

Det mjuka däcket beräknas hålla ca 20 varv under tävlingen och det hårda, vita som är alternativet för helgen runt 10 varv längre innan det är dags för däcksbyte. Detta kommer innebära två- eller trestoppsstrategier under racet. Tidsskillnaden mellan gummiblandningarna ligger runt 1,2 sekunder per varv, och den däcksstrategi vi lär få se mest av under söndagen är i tur och ordning mjuk-mjuk-hård.

Eftersom Abu Dhabis GP startar i skymningen och och går i mål i mörker kördes fredagsträningarna senare än vanligt så att förarna fick möjlighet att vänja sig vid hur ljuset och banan förändrades.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery sade efter träningspassen på fredagen: "Det är för tidigt att dra några detaljerade slutsatser av det nya däckets uppträdande, men vi har samlat mängder av data. Dessutom fick vi se några riktigt snabba varv på detta däck, klart snabbare än de tider som sattes under fredagsträningarna förra året. Däcket är designat för att ge bättre värmetålighet och förhindra blåsbildning i slitbanan. Detta bör leda till bättre hållbarhet och mindre fartskillnad mellan gummiblandningarna. Ikväll skall vi börja att analysera delar av datan men mycket jobb återstår innan vi bestämt oss för vilka däck vi skall använda nästa år. Under tiden ser vi fram mot racet på söndag, idag såg vi hur både Ferrari och framförallt McLaren kunde hålla högt tempo under långa pass på det mjuka PZerodäcket."

Mer information i de bifogade pressreleaserna på engelska.

• abu dhabis grand prix
  • lewis hamilton

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.