Hårda däck inför Japans Grand Prix, 6-9 oktober

Endast en vecka efter Malaysias Grand Prix är det dags för nästa lopp, Japans Grand Prix. Precis som senast har Pirelli valt ut sina tre tuffaste däcktyper (P Zero Orange hard, P Zero White medium och P Zero Yellow soft) för loppet på Suzuka Circuit, känd för sina knappa marginaler och snabba kurvor.

Suzuka Circuit ur ett däckperspektiv:

• Vädret kan vara extremt varierat, från väldigt varmt - till kallt och blött.
  • På Suzuka Circuits snabbaste kurva, den så kallade 130R, utsätts däcken för årets största g-krafter.
  • De många kurvorna leder till rejält däckslitage, vilket oftast leder till mer än ett depåstopp.
  • De knappa marginalerna på banan försvårar för omkörningar.

De tre valda däcktyperna:

• Orange hard: måste användas under loppet med tanke på att två uppsättningar har valts som obligatoriska.
  • White medium: förarna har valt mellan en och fyra uppsättningar av detta däck, med utgångspunkt i olika strategier.
  • Yellow soft: det är första gången den här däcktypen används i Japan.

Hur det såg ut för ett år sedan:

• Mercedes Lewis Hamilton vann med sina två stopp. Hamilton började på medium, bytte till medium igen på 16:e varvet för att sedan avsluta med hard från det 31:a varvet.
  • De flesta förarna valde att göra två stopp, där Hamiltons stallkamrat Nico Rosberg lyckades knipa en andraplats genom att byta från medium till hard, och sen till hard igen.

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.