Hårdaste gummiblandningarna av Pirelli P Zero för Bahrains Grand Prix

Bara en vecka efter Kinas Grand Prix åker F1-teamen till Bahrain, där de orangemarkerade hårda däcken skall användas tillsammans med den vitmarkerade mediumblandningen. På Bahrain International Circuit i Sakhir väntas höga temperaturer både i luften och på banan, kombinerat med en asfalt som ofta smutsas ner av sand från den omgivande öknen.

Den 5,412 km långa banan är snabb med svepande kurvor och perfekt för teständamål, något som Pirelli drog nytta av när man förberedde comebacken i F1. Acceleration ut ur kurvorna och bromszonerna är de faktorer som ställer högst krav på däcken och slitaget förväntas bli högt, därför valet av de hårdaste gummiblandningarna i Pirellis F1-sortiment.

Paul Hembery: ”Bahrain var en av de banor som var helt nya för oss under förra säsongen, även om vi kände den väl efter våra tester här. Det är en av årets tuffaste banor för däcken, mest beroende på de höga temperaturerna, både i banan och luften. Vi förväntar oss runt tre stopp per bil, men vi måste också få in data från fredagsträningarna för att kunna göra mer exakta förutsägelser. En av utmaningarna i Bahrain är att det är väldigt svårt att förutse hur greppet i asfalten utvecklas under helgen på grund av sanden som blåser in på banan. Det vi såg förra året var att det kommer finnas gott om möjligheter för olika racestrategier, något som ger chans för förare som inte lyckats så bra i kvalet att komma tillbaks i racet.”

Jean Alesi: ”Jag har aldrig tävlat i Bahrain under min F1-karriär, men körde faktiskt här och vann 2009 i Speedcar, som kördes med Nascar-bilar. Efter en tidigare förändring av bansträckningen har man nu gått tillbaks till originalversionen och det är en fin bana som det är lätt att hitta rytmen på. Gör man det blir varvtiderna bra och däcken behåller skärpan, något som är en viktig del av tävlingen. Banan är rätt krävande för däcken, men det är också ett område som föraren kan påverka. Man måste också vara i god fysisk form här eftersom det är en jobbig bana att köra på.”

Däckfakta

Sakhirbanan är en av de banor som ger högst påfrestningar på däcken i längdriktningen, främst när det gäller inbromsningarna till kurva 1 och 14 samt accelerationen ut ur kurva 10.

Bromszonerna är överhuvudtaget en nyckelfaktor på Bahrain International Circuit, i första kurvan bromsar bilarna från 315 till 65 m/h på bara 130 meter under tre sekunder. Här utsätts däcken för krafter på ca 4,5 G.

Sidokrafterna är genomsnittliga jämfört med årets övriga banor, tuffast mot däcken är kurva 12.

Till Bahrains GP 2012 valde Pirelli gummiblandningarna medium och mjuk, men årets däck är överlag mycket mjukare än förra säsongens, alltså är årets hårda däck mer likt fjolårets medium. Topp fem i racet 2012 valde alla trestoppstrategier och startade på mjuka däck, dock använde de resten av blandningarna på olika sätt. Bästa tvåstoppare slutade sexa.

Asfalten på banan består av 60.000 ton granitkross som importerats från England. Underlaget ger bra grepp när det är rent och det mekaniska slitaget räknas som genomsnittligt gränsande till högt.

Förväntad livslängd för det hårda däcket borde ligga runt 15-17 varv och mediumdäcket beräknas ge sitt bästa upp till 13-15 varv.

Kurva ett är en speciellt knepig plats, här är det viktigt att få en ren utgång för att kunna utnyttja den svaga vänstern som följer, för att sedan få högsta fart ut på rakorna. Samtidigt gäller det att undvika hjulspinn och onödigt däckslitage, i den här kurvan kan man vinna eller förlora många placeringar vid starten.

Mer info om Sakhirbanan och dess utmaningar på däcken finns på bifogade 3D-video.

• Motorsport