Historia möter nutid vid Mexikos GP, 28-30 oktober

Nu är det dags för Mexikos Grand Prix. De valda däcktyperna inför tävlingen i Mexiko är exakt de samma som för USA:s Grand Prix förra helgen: P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft, trots att helgens bana skiljer sig markant från den i Austin.

Autódromo Hermanos Rodríguez-banan användes från 1960-talet fram till 1992, för att sedan återvända förra året i ny skepnad. I dag har banan fortfarande kvar sina mycket snabba sträckor, men har försetts med nya, långsammare och mer tekniska passager. Blandningen av nytt och gammalt gör att banan i viss mån påminner om den i Monza i Italien.

Autódromo Hermanos Rodríguez ur ett däckperspektiv:

• Tillsammans med Monza och Baku är banan i Mexiko en av de snabbaste under 2016.
  • Asfalten lades om inför återinvigningen av banan förra året och visade sig då vara mycket hal. Men eftersom ett flertal andra racingtävlingar ägt rum på banan sedan dess bör detta inte längre vara ett lika stort problem.
  • Vädret är alltid ett frågetecken, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.

De tre nominerade däcktyperna:

• White medium: ett obligatoriskt däckval som har prioriterats av de flesta förarna.
  • Yellow soft: ännu ett obligatoriskt däck som väntas användas flitigt och ha avgörande betydelse.
  • Red supersoft: ett däck som för första gången används i Mexiko.

Hur det såg ut för ett år sedan:

• Loppet påverkades av en säkerhetsbil som försåg förarna med ett ”gratis” sista depåstopp. Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet. Han startade på soft och bytte till medium på varv 26 och 46.
  • Den lokala hjälten Sergio Perez stod för bästa alternativa strategi med sitt enda stopp på artonde varvet, då han bytte från soft till medium. Perez slutade på en åttondeplats.

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.