Inför Australiens Grand Prix 2018

I helgen har det blivit dags för Australiens Grand Prix. Till loppet i Melbourne har Pirelli valt ut samma däck som i fjol – soft, supersoft och ultrasoft. Samtliga däck är något mjukare än under säsongen 2017 vilket redan under försäsongens tester visade sig bidra till snabbare varvtider. Med nya bilar, nya förare, varierande väder och en utmanande bana har Australiens GP allt som krävs för att bjuda på högklassig F1-underhållning.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Albert Park är en stadsbana som använts begränsat under föregående år, vilket innebär att den kan kännas särskilt ”hal” i början av helgen.
  • Banan består mestadels av korta till medellånga raksträckor med långsamma till medelsnabba kurvor.
  • Snabb acceleration är avgörande för att kvickt ta sig ur kurvorna och få ut det mesta av raksträckorna.
  • Däckslitaget är ett mindre problem jämfört med många andra banor. Förra året stannade de flesta bilarna för endast ett depåstopp, där den mest populära strategin byggde på att byta från ultrasoft till soft. De mjukare däcken som används i år kan komma att innebära större däckslitage och fler depåstopp.
  • Chansen är god att säkerhetsbilar kommer att användas. Under 2006 års tävling användes hela fyra stycken.

VAD ÄR NYTT?

• Den nya starttiden är 16.10 lokal tid. I år startar samtliga lopp tio minuter senare för att bättre passa tv-tablåerna.
  • Den nya Formel 1-bilen med två säten väntas dyka upp. Den bygger på en uppdaterad version av originalet från 1998, med design av Tyrrell.