Inför Belgiens Grand Prix 2018

Inför helgens Grand Prix i Belgien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Vid en första anblick kan det se ut att vara en hårdare uppsättning jämfört med 2017 (soft, supersoft, ultrasoft). I själva verket är däckvalet oförändrat, eftersom Pirellis samtliga däck blivit ett steg mjukare och bytt namn inför säsongen 2018. Trots att banan Spa-Francorchamps är årets längsta, med rejäla kurvor som sätter däcken på prov, visade sig fjolårets val av däck vara det rätta.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Spa är känt för sitt varierande väder. Det har hänt att det har regnat på delar av den 7,004 kilometer långa banan, samtidigt som övriga banan har varit helt torr.
  • Däcken utsätts för krafter från alla håll (vertikala, laterala och längsgående) när förarna tar sig an den klassiska, ”vågiga” kurvan Eau Rouge.
  • Förarna har valt att använda sig fullt ut av alla tre däcktyper. Vissa har valt samma antal av det hårdaste däcket (medium) som det mjukaste (supersoft).
  • Förra året visade sig två depåstopp bli den vinnande strategin, men loppet påverkades också av en sen säkerhetsbil (inte ovanligt för Spa) som i praktiken möjliggjorde ett “gratis” depåstopp.

VAD ÄR NYTT?

• Tidigare i år förnyade Spa sitt kontrakt med Formel 1. Banan kommer att fortsätta användas i Formel 1 fram till åtminstone 2021.
  • Formula 2 och GP3 (som också sponsras av Pirelli) drar igång igen efter sommaruppehållet.
  • I helgen är det även dags för Suzuka 10 Hours, som i år för första gången sponsras uteslutande av Pirelli.

• Motorsport