Inför Singapores Grand Prix, 15-18 september

I helgen är det dags för säsongens enda riktiga lopp nattetid, på Marina Bay Street Circuit i Singapore. Banan bjuder på en ordentlig lång sträcka, växlande temperatur på olika delar av banan och ett fysiskt ansträngande lopp för både förare och bilar. Barriärerna på båda sidorna av banan ser till att inga misstag går ostraffade under det fuktiga, hela två timmar långa maratonet.

Marina Bay Street Circuit ur ett däckperspektiv:

• Banan har flest antal kurvor av alla banor i år (23) och detta är det näst långsammaste loppet efter Monaco.
  • Ytan är överlag ojämn med bland annat målade linjer och brunnar.
  • Eftersom racet körs på natten utvecklas inte däcktemperaturen på samma sätt som under lopp på dagtid.
  • Loppets längd, i kombination med användning av säkerhetsbilar (förra året vid två tillfällen), öppnar upp för många olika däckstrategier.
  • Depåstoppen är förhållandevis långa på grund av den låga hastighetsgränsen och den långa depåsträckan, vilket ytterligare borde påverka strategival.

De tre nominerade däcktyperna:

• Yellow soft: Det hårdaste av de nominerade däcken lämpar sig för större delen av tävlingen.
  • Red supersoft: Ett varierat däck som visade sig spela en viktig roll i förra årets tävling.
  • Purple ultrasoft: Ett däck som utformats för att erbjuda en avsevärd hastighetsfördel och som kommer att användas i kvalet.

Hur det såg ut för ett år sedan:

• Ferraris Sebastian Vettel vann. (Två stopp: Vettel startade med supersoft, bytte till en ny uppsättning supersoft på varv 13 och slutligen till soft på varv 37.)
  • Max Verstappen stod för bästa alternativa strategi. (Två stopp: Verstappen körde supersoft-soft-supersoft och och slutade på en åttonde plats efter att ha legat efter ett varv i samband med starten.)

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.