Inför Ungerns Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix i Ungern har Pirelli valt ut samma däck som senast i Tyskland: medium, soft och ultrasoft. Hungaroring har, precis som Motodrom-sektionen på Hockenheimring, många kurvor och slingriga passager. Samtidigt är banan i Ungern mycket kortare, vilket reducerar vilotiden för både däck och förare.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Precis som i Tyskland väljer Pirelli att ”hoppa över” supersoft för att i stället ta med soft och ultrasoft.
  • Det är första gången som Pirelli valt ut ultrasoft för knepiga och guppiga Hungaroring.
  • Det är väl känt att omkörningar på Hungaroring kan bli ödesdigra. Det här medför att kvaltiden blir extra viktig och krav på en effektiv strategi. Kontroll är viktigare än fart.
  • Det mekaniska greppet är viktigare än det aerodynamiska, trots höga ”downforce”-nivåer.
  • Sebastian Vettels strategi med endast ett depåstopp (byte från soft till supersoft) var det vinnande konceptet förra året.

VAD ÄR NYTT?

• Ultrasoft används för första gången någonsin i Ungern och har redan visat sig populär. Renault har valt tio set ultrasoft per förare.
  • Årets halvsäsongs-test sker på tisdag och onsdag, efter loppet. Pirelli använde Hungaroring som testbana redan förra året.