Noggrann undersökning efter däckexplosionerna på Silverstone. Den nya produktionsprocessen är inte orsaken.

Nico Rosberg gav Mercedes den första segern i Storbritanniens Grand Prix sedan 1955. Däckexplosioner på vänster bakdäck skedde dock under tävlingen för flera förare: Lewis Hamilton - Mercedes, Felipe Massa - Ferrari, Jean-Eric Vergne - Toro Rosso och Sergio Perez - McLaren. Pirellis ingenjörer granskar nu nogrannt orsaken till händelserna inför Tysklands Grand Prix nästa helg.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Uppenbarligen har vi haft problem med ett fel på vänster bakdäck, något vi aldrig upplevt förut. Vi ser allvarligt på situationen och undersöker nu alla däck för att hitta orsaken så fort som möjligt innan nästa tävling i Tyskland. För tillfället kan vi inte säga något innan vi undersökt och analyserat incidenterna som en första åtgärd. Vi kan iallafall utesluta att den nya tillverkningsprocessen vi använt i detta race för att binda ihop slitbanan med stommen har något med saken att göra. Det kan vara något på just denna bana som påverkar våra däck, men för tillfället vill vi inte spekulera. Vi skall först samla ihop alla bevis för att ta reda på vad som hände och sedan vidta åtgärder om det behövs för att lösa problemet.