Perfekta däck gav Hamilton segern i Ungerns Grand Prix

Lewis Hamilton tog sin första seger för Mercedes i Ungerns GP med en trestoppstrategi. Tävlingen blev årets varmaste så här långt, med temperaturer runt 35 grader. Lotusföraren Kimi Räikkönen slutade tvåa efter en tvåstoppstrategi medan Red Bulls Sebastian Vettel körde in på tredje plats. Vettel utökade därmed sin ledning i årets VM före närmaste konkurrenten Fernando Alonso, Ferrari när Formel 1 nu tar sommarledigt.

Alla förare utom Sergio Perez och Jenson Button (McLaren), Mark Webber (Red Bull), Adrian Sutil (Force India), Esteban Gutierrez (Sauber) och de två Marussiabilarna startade på det mjuka, gulmarkerade P Zerodäcket, som tillsammans med de vitdekorerade mediumdäcken var Pirellis val till helgens GP. Första depåstopp bland toppförarna gjorde Lewis Hamilton på nionde varvet, han bytte då till medium och Vettel som låg tvåa tog över ledningen. Vettel gick sen in två varv senare och kom ut bakom Hamilton. Red Bulls Mark Webber, som startat på mediumdäck, hade på 14:e varvet gått upp ledningen och låg kvar där tills han gick in för att byta till ytterligare ett set medium på varv 23. McLarens Jenson Button som också startat på medium använde en annorlunda strategi och bytte till mjuka däck för sin andra stint. Webber var den ende som körde avslutningen av racet på mjuka däck och med stor hjälp av den snabbare gummiblandningen kom han i mål som fyra efter att ha startat på 10:e ruta. Button startade 13:e och körde upp sig till en slutlig sjunde plats.
Vinnaren Hamilton gjorde ytterligare stopp från sin ledande position på varv 31 och varv 50, båda gångerna höll han säkerhetsmarginalen till konkurrenterna genom att vara den som tog initiativ till depåstoppen. Närmast efter Hamilton i mål kom Kimi Räikkönen, som blev slagen med 10 sekunder efter att ha genomfört racet på bara två stopp. Förutom Räikkönen var de båda McLarenförarna Button och Perez de enda i topp tio som använde tvåstoppstrategier.

Pirellis Paul Hembery: ”De väldigt höga temperaturerna innebar att allt på bilarna, inklusive däcken, hade en jobbig dag, trots det fungerade våra två gummiblandningar extremt bra. Vi såg en stor variation i strategival, något som ledde till tät racing och några riktigt fina omkörningar. Lewis Hamilton och Mercedes skötte om däcken perfekt i årets hittills varmaste tävling och tog en välförtjänt seger från sin pole position. En genomtänkt däckstrategi bidrog starkt till vinsten, Hamilton tog viktiga placeringar i början av racet och kontrollerade sedan tävlingen genom att gå i depå före sina konkurrenter. Gratulationer också till Kimi Räikkönen och Lotus, som visade vilka möjligheter det finns med en tvåstoppstrategi kombinerat med optimalt tyre management.”

Pirellis Truth-O-Meter: För en trestoppstrategi förutspådde vi: start på mjuka däck, byte till medium på varv 26 och slutligen byte till medium igen varv 48. Lewis Hamilton valde en annorlunda strategi: start på mjuka, byte till medium på nionde varvet, sedan medium igen på 31:a och 50:e varvet. Å andra sidan fungerade tvåstopparen vi räknat ut perfekt för Kimi Räikkönen: starta på mjuka däck och sedan byta till medium på 14:e och 42:a varvet. Kimi gjorde mer eller mindre som vi förutsåg förutom att hans första stopp kom på 13:e varvet.

• mercedes
  • lewis hamilton