Pirellis medium- och hårda däck för Belgiens GP på Spa Francorchamps

Innan sommarvilan besökte F1-teamen den långsammaste permanenta banan i årets VM, Hungaroring. Nu är det istället en av de snabbaste banorna som står på tur: Spa-Francorchamps vid foten av bergskedjan Ardennerna. Hit tar Pirelli med sig de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet: P Zero Hard och P Zero Medium, däck som passar perfekt för de höga påfrestningar som väntar runt banan med sina snabba kurvor och tuffa kompressioner, t ex den legendariska kurvan Eau Rouge. En av nyckelfaktorerna på Spa är det varierande vädret och våtdäcken Cinturato - med blå dekor för intermediates och grön markering för regndäcken - lär säkerligen komma till användning under helgen.

Paul Hembery: ”Spa är inte bara en legendarisk bana utan också en av årets största utmaningar för våra däck. Mest beror detta på energin som går igenom konstruktionen, både vertikalt i de kraftiga kompressionerna, t ex i Eau Rouge, och sidledes i snabba kurvor som Blanchimont. Däcken utsätts ofta för krafter som går i olika riktningar samtidigt, något som ger ytterligare påfrestning. Det är alltså väldigt viktigt att se efter sina däck, speciellt som varvet är långt. Detta öppnar för en mängd möjliga däckstrategier, med mycket tid att vinna om man gör rätt val. Å andra sidan måste taktiken vara flexibel med tanke på vädret som ofta gör racen här fascinerande. Förhållandena kan ändras blixtsnabbt och nyckeln till framgång är hur teamen använder sina regndäck, som vi sett så många gånger förr. Båda våra våtdäck har visat sin prestanda i tidigare race, speciellt intermediatedäcket som fungerat perfekt i osäkra förhållanden som upptorkande bana. Banan ger mängder av omkörningsmöjligheter, och vårt däckval ger en mix mellan prestanda och hållbarhet som kommer maximera dessa möjligheter denna helg.”

Jean Alesi: ”Spa är en bana som alla pratar om och under åren har jag aldrig hört någon säga något annat än att den är fantastisk. Den är snabb och utmanande, men den viktigaste faktorn är att varvet är så långt, något som gör att du kör få varv under racet jämfört med andra banor. Det blir aldrig monotont. Att ta hand om däcken kräver en speciell skicklighet, här finns många snabba kurvor och banlängden tillsammans med varierande temperaturer gör att däcken faktiskt kan svalna av efter den första sektorn. Om du under inledningen av träningen får för hög temperatur i däcken kan du sedan inte få ut max prestanda från dem under varvet. Det finns en mängd olika sätt att ställa in bilen här, några team väljer att köra med hög downforce för att få mer grepp i de mellersta bansektorerna och detta påverkar förstås hur däcken arbetar. Förmodligen är den höga risken för regn den viktigaste faktorn, du kan gå igenom några kurvor med torr asfalt och sedan komma ut i ett helt blött parti. Under vattnet är dock asfalten rätt sträv och ger bra grepp, så du kan fortfarande köra fort. Ett större problem är de små bäckarna av regnvatten som rinner tvärs över banan, du måste hålla reda på var de är så att du inte överraskas av vattenplaning. När det regnar blir det väldigt mycket spray efter bilarna runt banan med dålig sikt som föjd.”

Banan ur däcksynpunkt

Spa är en av de banor som funnits med i F1-VM sedan starten 1950. Även om banan har ändrats radikalt under åren - den nuvarande sträckningen är från 1979 - är den snabba och svepande karaktären densamma. Genomsnittsfarten ligger runt 230 km/h och varvet är drygt sju kilometer långt, alltså det längsta på F1-kalendern. Bilarna kör på full gas ca 80% av varvet, ibland under så lång tid som 20 sekunder. Den varierande karaktären gör att det inte är lika viktigt att starta från pole position som det är på andra banor.

I höga hastigheter kan aggressiva cambervinklar ge blåsor i slitbanan när hög temperatur byggs upp i kanterna av däcket. Detta problem förväntas dock teamen undvika genom att följa Pirellis rekommendationer om maximal camber.

I kurvan Eau Rouge med sin kompression utsätts framdäcken för den högsta vertikala belastningen under årets VM, hela 1000 kg.

Ettan och tvåan i förra årets race, Button och Vettel, använde sig av enstoppstrategier medan tredjeplacerade Kimi Räikkönen gjorde två depåstopp. Då förekom också stor variation i däckval vid start: de flesta valde mediumdäck men Hulkenberg, som slutade fyra, startade på hårda däck.

Skillnaden i varvtid mellan de båda gummiblandningarna väntas bli över en sekund.

Mer information om Spa finns på denna 3D-video där Pirellis Mario Isola berättar om hur det över 7 km långa varvet påverkar däcken, tillsammans med fakta om hur Pirelli testar däck i laboratoriet. Videon kan användas fritt av media.

• Motorsport