Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Pirellis vinterdäck Ice Zero har utsetts till vinnare i Teknikens Världs senaste test av vinterdäck. ”Med sitt dubbade Ice Zero når Pirelli en ny nivå av grepp på vinterväglag”, skriver tidningen och konstaterar samtidigt att “Pirelli tagit i från fötterna och kört förbi alla de etablerade”.

– Vårt mål att växa på den nordiska marknaden har gått hand i hand med intensiva satsningar på att ta fram bästa tänkbara vinterdäck. När vi nu i ett så prestigefyllt däcktest som det som genomförs av Teknikens Värld inte bara tangerar nivån hos de mer etablerade vinterdäckstillverkarna, utan faktiskt vinner hela testet, är det ett fantastiskt intyg på att vår utveckling inom vinterprodukter har lyckats, säger Pär Landberg, vd för Pirelli Tyre Nordic.

Vinterdäckstestet publicerades i Teknikens Värld nr 22 2016 och innefattade 19 olika vinterdäck av tre olika typer (dubbade, nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria däck) från alla stora tillverkare. Momenten som ingick i testet rörde bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort och rullmotstånd.

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.