Sebastian Vettel och Pirelli PZero slår nytt rekord i årets F1-VM.

Ännu ett rekord noterades idag för Red Bulls världsmästare Sebastian Vettel när han vid kvalet till Abu Dhabis Grand Prix tog sin 14:e pole position för året på Pirellis mjuka, gula gummiblandning. Detta innebär att Vettel tangerar engelsmannen Nigel Mansells pole positionrekord från 1992. Vettels kvaltid på 1,38,418 var dessutom snabbare än hans egen poletid från förra året.

Vettel - som i och med dagens prestation har nått 29 pole position under karriären, lika många som legendaren Juan Manuel Fangio - har chansen till fler rekord när racet körs på söndagen, nämligen landsmannen Michael Schumachers svårslagna notering på 14 vinster under en säsong.

Pirellis Paul Hembery kommenterade kvalet: "Idag såg vi förmodligen den hårdaste kampen för pole position under hela året. På fredagsträningarna såg vi att det skulle bli en tuff fight mellan McLaren och Red Bull, och så blev det, båda teamen utnyttjade de mjuka däcken till fullo. Lewis Hamiltons tid i Q2 skulle faktiskt ha räckt till pole position om han bara upprepat den i Q3, något som är ett gott omen inför racet imorgon. Från vad vi sett så här långt är inte däcksslitaget en stor sak här i Abu Dhabi vilket gör att förarna imorgon kan koncentrera sig på sina fighter mot konkurrenterna. Intressant är att varvtiderna nu är 2,2 sekunder snabbare än den första testen vi körde här för ett år sedan, något som understryker vilken fenomenal teknisk utveckling vi har i Formel 1."

Mer info i bifogade pressrelease på engelska.

• abu dhabis grand prix
  • sebastian vettel

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.