Världens tio dyraste bilar någonsin

Ferrari, Lamborghini, Maserati, Bugatti. För motorfantaster kan listan över drömbilar göras lång. Men smakar det så kostar det. En importerad Porsche Carrera S från Tyskland landar på runt en halv miljon kronor, vilket fortfarande bara är en bråkdel av vad de dyraste bilarna kostar.

Pirelli släppte nyligen Stelvio Corsa – ett specialdesignat däck, framtaget för världens officiellt sett dyraste bil genom tiderna: Ferrari 250 GTO. Den såldes på auktion 2014 för hissnande 38 miljoner amerikanska dollar, vilket motsvarar ungefär 330 miljoner kronor.

Här är tio andra bilar som slagit rekord på auktion:

1. Ferrari 335 Sport Scaglietti

Den nådde inte riktigt upp till 250 GTOs rekordnivå, men Scagliettin var fortfarande extremt dyr och såldes 2016 för 35 miljoner dollar, vilket gör den till den dyraste racerbilen någonsin. Bilen har en gedigen historia och kördes bland annat av Mike Hawthorn i 1957 års Le Mans 24-timmarslopp, samt av Wolfgang von Trips under loppet Mille Miglia samma år.

2. Mercedes W196

I en lista som annars domineras av Ferrari tar sig tyska Mercedes in som en av få utmanare. W196 är en klenod från de gyllene åren av silverpilar, där ingen mindre än Juan Manuel Fangio körde hem dubbla Grand Prix-segrar under 1954. Bilen såldes 2013 för 29,6 miljoner dollar.

3. Ferrari 290 MM

290 MM byggdes för 1956 års Mille Miglia-lopp, därav namnet MM. Att även den här bilen kördes av Juan Manuel Fangio bidrog tillsammans med det faktum att 290 MM endast tillverkades i fyra exemplar till att bilen såldes för 28 miljoner dollar.

4. Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider

Trots att Ferraris grundare Enzo Ferrari (otroligt nog) aldrig reste till USA tog den italienska biljätten landet med storm. Dotterbolaget NART (North America Racing Team) sålde ett begränsat antal sportbilar direkt från fabriken och i USA tävlade dessutom Ferraris enda blå racingbilar. Som ett av endast tio exemplar såldes 275 GTB/4*S, en gång ägd av legendariske Steve McQueen, för 27,5 miljoner dollar.

5. Ferrari 275 GTB/C Speciale

275 var förmodligen Ferraris mest framstående bil med triumfer i lopp som Le Mans och Mille Miglia. Men anledningen till att det här exemplaret såldes 2014 för 26,4 miljoner dollar var att den aldrig hunnit användas i tävlingssammanhang. Fabriksny racingbil från 60-talet, inte dåligt.

6. Jaguar D Type

Trots att Storbritannien är ett mecka i motorsportvärlden är Jaguar D Type den enda brittisktillverkade bilen som kvalificerar in på listan. D Type vann mellan 1955–57 Le Mans tre gånger och det här exemplaret som såldes för 21,7 miljoner USD vann 1956 års lopp under det kända Ecurie Ecosse-teamet.

7. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

Bilen, ansedd som en av de vackraste någonsin, byggdes utifrån den lyckade 8C som när den var ny även den använde Pirelli Stelvio-däck. 8C 2900B Lungo Spider, som endast tillverkades i 12 exemplar och designades för att glida runt i Italien, såldes för 19,8 miljoner dollar.

8. Ferrari 250 GT SWB California Spider

Denna 250 GT SWB California Spider såldes 2015 för 18,5 miljoner dollar, otroligt nog helt i originalskick. Anledningen var att bilen glömts bort efter att den tidigare ägaren, en fransk samlare, gått bort. Idag säljs fortfarande renoverade exemplar av 250 GT SWB för över 10 miljoner dollar.

9. Ferrari 375 Plus Spider Competizione

375 Plus var en av Ferraris mest välkända racingbilar och segrade tillsammans med Pirelli i Le Mans 1954, där den kördes av Maurice Trintignant och Florian Gonzalez. Den vann även i legendariska Carrera Panamericana i Mexiko. Just det här exemplaret slutade tvåa i Mille Miglia 1954 och såldes 2014 för 18,4 miljoner dollar.

10. Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione

En nära släkting till SWB-bilen, men speciellt designad för motorsport och för maximal stabilitet på banan. 250 GT LWB California Spider Competizione tillverkades endast i nio exemplar och det här såldes för 18,1 miljoner dollar.

• Biltrafik