Vettels trestoppstrategi gav vinst i Bahrains Grand Prix

Regerande världsmästaren Sebastian Vettel använde en trestoppstrategi för att ta hem segern i  Bahrains GP och utöka sin ledning i VM med 10 poäng. Tysken startade tvåa på griden på en uppsättning Pirelli P Zero medium med vit dekor, och avslutade med två stints på det hårda orangedekorerade däcket. Segern innebar Vettels 28:e i karriären och hans andra i årets mästerskap, marginalen till tvåan Kimi Räikkönen blev drygt 9 sekunder.

Ett stort antal olika strategier användes i hettan i Bahrain, några bilar körde igenom racet på två stopp och andra på fyra. Däckstrategierna blev också avgörande i kampen om placeringarna efter Vettel, Kimi Räikkönen i sin Lotus använde en tvåstoppare för att ta hem andraplatsen och hans teamkollega Romain Grosjean körde in på placeringen bakom med en trestoppstrategi. Grosjean passerade Force Indias Paul di Resta - också på en tvåstoppare - i slutet av tävlingen och såg då till att vinnarpodiet blev identiskt med förra årets race. De flesta förare startade på mediumdäcket, förutom Ferraris Felipe Massa, Lotusföraren Romain Grosjean, Saubers Nico Hulkenberg och Esteban Gutierrez, Valtteri Bottas i Williams samt Toro Rossos Jean-Eric Vergne, som alla startade racet på de hårda däcken.

Pirellis motorsportansvarige Paul Hembery: ”Det var fantastiskt att se så mycket tät racing igenom fältet från start till mål. I viss mån berodde detta på att det var så pass liten skillnad i tid mellan de två gummiblandningarna, något som gav möjlighet till många olika strategier. Den här gången gav inte start på någon av däcktyperna någon speciell fördel när det gällde racets utgång. Den höga värmen - högst i år - innebar att det gällde för förarna att akta på däckens temperatur, något som belönade de som hade bästa strategi och mjukast körstil. Något hände definitivt med däcket på Felipe Massas Ferrari, vi undersöker det nu. Vi har upptäckt att en av däcksidorna fått en skada, liksom ett ställe i slitbanan. Nu försöker vi lista ut vad som gav dessa skador.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutspådde att en av de snabbaste strategierna var att starta på medium, byta till medium på åttonde varvet, lägga på ännu ett set medium på varv 24 och köra i mål efter ett byte till hårda däck på 38:e varvet. Den vinnande strategin följde i stort detta schema, Vettel hittade en perfekt strategi genom att starta på medium, byta till hårda på 10:e varvet, hårda igen på varv 25 och slutligen ett sista set hårda däck på varv 42.

• Motorsport