Kommunen erbjuder flexibla betalningslösningar för småföretag.    Foto: pixabay.com
Kommunen erbjuder flexibla betalningslösningar för småföretag. Foto: pixabay.com

Piteå kommun erbjuder rådgivning och flexibla betalningslösningar

Nu har Piteå kommun beslutat om ytterligare åtgärder som ska underlätta för lokala företag som har det svårt på grund av coronaviruset. Det rör främst avgifter och betalning av fakturor för arbetet inom miljö- och hälsoskydd.

Inom avdelningen miljö- och hälsoskydd finns god kompetens inom smittskyddsområdet och de kan ge råd på enkla åtgärder för att minska smittspridningen. De finns tillgängliga för företag/verksamheter för rådgivning i smittskyddsfrågor på plats eller samtal.

Ytterligare insatser för att underlätta:

Debitering av årsfakturor. Kommunen erbjuder möjligheter att flytta fram sista betalningsdag alternativt delbetalning av fakturor.

Återbetalning och flytta fram betalning. Vill företag få en återbetalning av inbetalat belopp är det möjligt. Beloppet kommer då att faktureras senare under innevarande år.

Betalningsplan. Miljö- och hälsoskydd har koll på sista betalningsdagen – de som inte har betalat kan avdelningen kontakta och erbjuda en betalningsplan.

Avvaktar med årsdebiteringar. Kommunen avvaktar med årsdebiteringar för bland annat tobak och externa hälsoskyddsobjekt, till exempel hotell, camping och hygienisk behandling.

- Vi vet att det är tufft för många småföretag och vi hoppas våra erbjudanden kan ge dom lite tid. Så hör av er till oss om ni önskar senarelägga betalningar eller upprätta betalningsplan och årsdebiteringen av tillsynstaxan skjuter vi fram till läget har stabiliserat sig något, säger Åsa Wikman, miljö- och hälsoskyddschef.