Se upp för oseriösa telefonförsäljare

Se upp för oseriösa telefonförsäljare

Just nu får vi en del telefonsamtal från kunder som blir uppringda av andra elhandelsföretag. I flera fall upplever kunden att elhandelsföretaget som ringer säger sig vara det lokala energibolaget, vilket inte stämmer.

De ger ett falskt intryck av att vara det lokala energibolaget och säger att de har ett samarbete med oss. Detta är felaktigt och stämmer absolut inte. Vi har inget samarbete med några telefonförsäljare, vi jobbar alltid med egen personal.

- Vi ser allvarligt på det här, säger Anders Ådemo, marknadschef. Vi följer de lagar och regler som finns. Det är i princip inte möjligt att ingå avtal muntligen vid telefonförsäljning, det krävs en skriftlig bekräftelse och signering från kunden för att avtalet ska vara giltigt, och kunden har alltid 14 dagars ångerrätt vid uppsökande försäljning.

Vår uppmaning till våra kunder är att vara försiktig med att lämna ut person- och adressuppgifter till telefonförsäljare.

Är du osäker, eller har du frågor om ditt befintliga avtal och vilka villkor du har så kan du alltid kontakta vår kundservice på 0911-648 00.