Barnäktenskapsaktivist vann utmärkelse på MTV-gala

Johannesburg, Sydafrika. Mary Taedzerwa från Zimbabwe vann utmärkelsen Africa Reimagined första gången den delades ut på MTV Africa Music Awards.

Mary Taedzerwa, aktiv som en av Plan Internationals ambassadörer mot barnäktenskap, och själv tidigare gift som barn, tilldelades den prestigefyllda – och första – utmärkelsen Africa Reimagined för påverkansarbete vid den årliga MTV Music Awards, som hölls i Sydafrika den 22 oktober 2016. Galan gästades också av kända musiker, såsom Yvonne Chaka Chaka och Hugh Masekela.

Africa Reimagined är en ny utmärkelse som nyligen införts på MTV Africa Music Awards för att hylla framstående unga människor som driver positiv förändring i sina samhällen.

I år gick priset till två starka röster för jämställdhet och arbete mot övergrepp på kvinnor och flickor: Vivian Onano, en kenyansk ungdomsaktivist och medlem av UN Women och Mary Taedzerwa, barnäktenskapsaktivist från Plan International.

Flickor som säger nej till barnäktenskap är de verkliga hjältarna

Mary berättar att hon är glad över utmärkelsen, men att hon inte känner sig som en hjälte. Hon anser att de verkliga hjältarna är de unga flickor som är modiga nog att säga nej när de tvingas till äktenskap innan de känner sig redo.

– Den här utmärkelsen är en bekräftelse på att vi hjälper till att ändra flickornas uppfattning om äktenskapet. Jag är motiverad att fortsätta att berätta min historia om den smärta jag uthärdade i mitt eget äktenskap när jag var tonåring.

Marys egen historia började när hon sparkades ut av sin pappa efter att ha kommit hem sent en kväll. Hon hade inget annat val än att flytta ihop med sin dåvarande pojkvän.

Efter att ha bott i extrem fattigdom med sin familj, var tanken på att byta ett liv i svårigheter mot att bli försörjd tillräcklig för att övertyga henne att ge upp skolan och gifta sig.

– Först var äktenskapet trevligt och enkelt. Min make älskade mig då, berättar hon. Men efter ett år började saker och ting förändras. Plötsligt blev min make våldsam.

Övergreppen fortsatte även när hon blev gravid. Efter fyra års äktenskap och tre barn lämnade hon sin make. Hon var då 19 år gammal.

Mary kom först i kontakt med Plan International i Zimbabwe som en del av ett entreprenörskapsprojekt för unga mödrar. Nu driver hon en lönsam affär där hon säljer kläder och andra föremål.

Barnäktenskap fortfarande vanligt i Zimbabwe trots ny lag

Mary har blivit en välkänd röst mot barnäktenskap i Epworth, ett samhälle med utbredd fattigdom och hög andel tonårsgraviditeter, barnäktenskap och barnprostitution. Hon deltar aktivt i de säkra platser som drivs av Plan International Zimbabwe för gifta flickor, gravida tonåringar och flickor i riskzonen för barnäktenskap där hon motiverar dem att återvända till skolan eller stöttar dem att starta egna företag för att försörja sig.

Barnäktenskap är olagligt i Zimbabwe sedan en ny lag klubbades igenom i januari 2016, men trots det uppskattas omkring 34 % av flickorna vara bortgifta innan sin 18-årsdag.

• Bistånd

• barns rättigheter
  • plan international
  • flickors rättigheter