Jan Cedergren ny ordförande för Plan Sverige

Jan Cedergren har valts till ny ordförande för barnrättsorganisationen Plan Sverige, Sveriges fjärde största insamlingsorganisation. Jan Cedergren tar över ordförandeposten efter Anders Wijkman.

- Det är en glädje att få arbeta för en professionell organisation som utifrån ett rättighetsperspektiv arbetar för utsatta barn i världen. Behoven är enorma och Plan är en viktig aktör, säger Jan Cedergren.

Jan Cedergren har lång och bred erfarenhet från Sida, bland annat som ställföreträdande generaldirektör, och var i mitten av 90-talet chef för det bilaterala biståndet på utrikesdepartementet. Han har även varit utrikesråd för biståndspolitik och chef för den operativa verksamheten hos FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter i Genève. Jan Cedergren har sedan 2005 haft olika uppdrag på utrikesdepartementet, senast som ordförande i OECD/DAC:s Working Party on Aid Effectiveness.

Jan Cedergren har suttit i Plan Sveriges styrelse sedan 2006 och tar över ordförandeposten efter Anders Wijkman, ledamot i Europaparlamentet, som kvarstår som ledamot. I Plan Sveriges styrelse ingår även Viveka Hirdman-Ryrberg, Sven Britton, Marika Fahlén, Johanna Brismar Skoog, Lars Benon samt Sven Hessle.

• Bistånd