Jens Persson, 18 år, väljs som styrelseledamot för barnrättsorganisationen Plan Sverige

Idag deltar Jens Persson från Göteborg på sitt första styrelsemöte för Plan Sverige. Han har valts in som ledamot från Plans ungdomsråd, för att ge unga en röst och bidra med ungas perspektiv där besluten fattas.

18-åriga Jens Persson går samhällsvetenskapliga programmet på Schillerska gymnasiet och har redan hunnit samla en hel del erfarenheter inom området för barns rättigheter. Jens har utbildat Stockholms landstingspolitiker i barnkonventionen, deltagit i ett flertal internationella konferenser tillsammans med andra ungdomar engagerade i Plan och informerat om Plans verksamhet vid olika mässor. Med sina fem år i Plans ungdomsråd är Jens Persson närmast veteran vad gäller frågor om barns inflytande, där han har ett stort kunnande. Det är något han gärna bidrar med i styrelsens arbete. Han hoppas också kunna tillföra ett ungdomsperspektiv på verksamheten.

- Jag vill uttrycka min, och förhoppningsvis också andra ungdomars, röst i samhället - där dagens beslut nästan alltid fattas av vuxna. Det ska bli oerhört spännande, men också nervöst, att vara ungdomsrådets "röst" i styrelsen, med allt ansvar som det innebär.

Plan Sveriges verksamhet genomsyras av barns rättigheter och deltagande, och att involvera unga i styrelsearbetet är därför ett naturligt steg.

Aurora Carlström, pressekreterare Plan Sverige, 0707-33 07 50
Jens Persson, ledamot i Plan Sveriges styrelse, 0702-49 46 94

Om Plan Sverige
Plan är en internationell barnrättsorganisation som arbetar för och tillsammans med de mest utsatta barnen i världen. Plan möjliggör att 13 miljoner barn och deras familjer själva kan påverka och förbättra sin livssituation. Plan Sverige startade sin verksamhet 1997 och är Sveriges femte största insamlingsorganisation. Plan Sveriges styrelse arbetar helt ideellt.

www.plansverige.org