Plan i samarbete med DinSko

Artisten och modeprofilen Linda Sundblad samarbetar med DinSko i satsningen Styled By…Linda Sundblad. Viss del av försäljningen går oavkortat till Plans kampanj för flickors rättigheter – Because I am a Girl.

Linda Sundblad har fått tidningen Elles utmärkelse för Sveriges bäst klädda artist och har figurerat i otaliga reportage i svenska modemagasin. Nu vill hon även visa sitt engagemang för flickors rättigheter genom samarbetet med DinSko och Plan:
- Att få möjligheten att stödja Plans fantastiska arbete för unga tjejer gjorde det enkelt för mig att tacka ja, säger Linda Sundblad. Från Lindas favoritmodeller går 50 kr per sålt par till Plans Because I am a Girl-kampanj.
Plan vill sätta flickors utsatta situation på den internationella politiska agendan och skapa en global rörelse som kräver av världens ledare att flickors rättigheter respekteras var de än bor. Vårt mål är: Utbilda varje flicka!
- Att satsa på flickors utbildning är den enskilt viktigaste insatsen ett land kan göra för att minska fattigdom. Därför är Plans mål undanröja de hinder som gör att flickor inte går klart skolan, som barnäktenskap, tidiga graviditeter och sexuellt våld i hem och skola, säger Anna Hägg-Sjöquist, generalsekreterare för Plan Sverige.

Kollektionen Styled By…Linda Sundblad kommer att finnas i alla DinSko-butiker i Sverige, Norge och Finland mellan den 3-16 september. Plans globala kampanj Because I am a Girl lanseras i 70 länder under hösten med start i Sverige på Tjejmilen den 1 september. Den 11 oktober 2012 firas för första gången den internationella flickdagen, som har instiftats på Plans initiativ av FN. Läs mer på: www.plansverige.org.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta: Robert de la Motte, företagsansvarig på Plan Sverige, tel 076 860 55 67.

Mål med kampanjen Because I am a Girl:
•    Att göra flickors utbildning till en prioriterad fråga globalt.
•    Att öka finansieringen för flickors utbildning. Plan ska själv samla in 500 miljoner euro (4,2 miljarder SEK) till och med år 2016.
•    Stoppa barnäktenskap och våld mot flickor i och utanför skolan.

Fakta om flickors situation i världen:
•    75 miljoner flickor går inte i skolan.
•    Varje år tvingas 10 miljoner flickor in i barnäktenskap, alltså 25 000 flickor per dag.
•    1 av 3 flickor i utvecklingsländer blir bortgifta innan de fyllt 18 år.
•    Tidig graviditet och olagliga aborter är de vanligaste dödsorsakerna bland flickor 15-19 år i utvecklingsländer.
•    Varje år könsstympas över 2 miljoner flickor i åldrarna 4-11 år.
•    Flickor som går minst nio år i grundskola ökar sina framtida inkomster, gifter sig senare, skjuter upp sin första graviditet och föder färre och friskare barn. De återinvesterar också det de tjänar i sin familj och sin omgivning och ökar därmed landets BNP.
•    De vanligaste hindren för flickors utbildning är: barnäktenskap, tidiga graviditeter, brist på separata toaletter och mensskydd, sexuellt våld, diskriminering och tungt hushållsarbete.

• Bistånd

Plan är en internationell barnrättsorganisation som arbetar för och tillsammans med barn i 50 av världens fattigaste länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Vårt arbete bidrar till att 56 miljoner barn och deras familjer får möjligheter att själva förbättra sin livssituation. Plan har 75 års erfarenhet av utvecklingsarbete med barn och är politiskt och religiöst oberoende.

Sofia Klemming Nordenskiöld

Presskontakt Pressansvarig Pressfrågor, katastrofinformation, talesperson 08-587 75 590