Seminarium om barns rättigheter under det svenska EU-ordförandeskapet

År 2009 blir ett viktigt år för barns rättigheter. FN:s konvention för barnets rättigheter fyller 20 år, och flera viktiga processer som rör barns rättigheter kommer att behandlas under det svenska EU-ordförandeskapet. En FN-resolution som fokuserar på barns deltagande håller på att ta form och EU arbetar samtidigt med att ta fram en barnrättsstrategi.

Den 5 februari bjuder barnrättsorganisationen Plan Sverige, tillsammans med Rädda Barnen och CONCORD Sverige, in till ett seminarium för att diskutera hur barns rättigheter kan belysas under det svenska ordförandeskapet. En annan fråga som tas upp är hur svenska enskilda organisationer kan samverka för att barns rättigheter lyfts fram och tas till vara. Seminariet ger både en bakgrund till det pågående arbetet med EU-strategin och en inblick i de aktuella barnrättsdokument som gäller i dag inom EU. Representanter från Socialdepartementet och Utrikesdepartementet förklarar vad som sker på nationell nivå och presenterar vilka insatser regeringen planerar för 2009.

- Med tanke på hur mycket som kommer att kretsa kring barns rättigheter under året blir det naturligt att både blicka tillbaka på vad som har skett på området och att föra in ny energi i utvecklingen av barns rättigheter. Vår förhoppning är att Sveriges regering som ordförande i EU visar verklig politisk viljai attsäkerställaatt främjande och skydd av barns rättigheter får den plats de förtjänar på EU:s dagordning, säger Sara Philipson, barnrättsrådgivare på Plan Sverige.

Moderator för eftermiddagens samtal är Britta Öström, Regional Director, Europaprogrammet, Rädda Barnen.

Arrangörer: Plan Sverige, CONCORD Sverige och Rädda Barnen.
Tid: 12.30-15.00. Lunchmacka serveras.
Plats: Sensus Studieförbund, Medborgarhuset sal 401, Medborgarplatsen
Anmälan: malin.parmander@concord.se
Språk: Seminariet hålls på engelska.

Sara Philipson, barnrättsrådgivare, Plan Sverige, 0709-50 17 74
Aurora Carlström, vik pressansvarig, Plan Sverige, 0707-33 07 50

Om Plan Sverige
Plan är en internationell barnrättsorganisation som arbetar för och tillsammans med de mest utsatta barnen i världen. Plan möjliggör att 13 miljoner barn och deras familjer själva kan påverka och förbättra sin livssituation. Plan Sverige startade sin verksamhet 1997 och är Sveriges fjärde största insamlingsorganisation.