Förbered för julgranen

Förbered för julgranen

Julgranen är som kronan på verket när julen står för dörren. För många familjer är det en viktig årlig tradition att välja, frakta hem och klä julgranen. I år erbjuder Plantagen för första gången KRAV-märkta julgranar, ekologiskt odlade och fria från bekämpningsmedel. Men hur gör man då för att ta hand som granen på bästa sätt? Nedan kommer tips på hur du får din gran att hålla länge!

Drömmen om en fyllig gran som står sig länge utan att barra kan vi nog alla relatera till. Hemligheten ligger i att alltid se till att granen har vatten. En julgran får inte torka ut utan behöver vattnas varje dag för att den inte ska börja barra. Man kan även tillsätta snittblomsnäring i vattnet för lyckat resultat! När du kommer hem med din gran är det ett par steg du bör tänka på för att granen ska må så bra som möjligt.

1. Ta bort nätet runt granen så att grenarna har möjlighet att räta ut sig.

2. Placera gärna granen i ett förråd, garage eller nära en husvägg på balkongen eller altanen - innan du tar in den i rumsvär men. Bästa tiden att ta in granen är när vädret är milt så blir inte temperaturskillnaden så stor.

3. Gör ett nytt snitt med yxa eller såg, det kan du få hjälp med hos oss när du köper din gran och sätt granen i vatten, gärna redan ute om vädret är milt.

4. Väl inne placerar du trädet i en stadig julgransfot och ser till att granens stam hela tiden står i vatten.

5. Dags att klä och dekorera din gran med vackra julgransprydnader.

6. Har du möjlighet att duscha trädet med sprayflaska så hjälper det mot uttorkning då julgranen är känslig för torr inomhusluft.

Till julen finns KRAV-märkta granar hos Plantagen. Ekologiskt odlade granar fria från bekämpningsmedel, som klippts och tagits om hand i minst sju år innan de kommer att pryda de svenska hemmen i juletid. Genom att sälja KRAV-märkta granar vill Plantagen bidra till ett mer hållbart odlingssätt.

För högupplösta bilder: https://bit.ly/2Os424w

Anna Johansson, presskontakt