ENTER PLATINA JEWELLERY

Nu startar utställningssäsongen på designgalleriet Nivå125Båstad. Fredag 1 juni är det dubbelvernissage. Dels för utställningen med samtida smycken – Enter Platina Jewellery. I det nya lilla galleriet presenteras samtidigt keramikern Jonas Lindholm. Enter Platina Jewellery När besökarna har parkerat Ted Notens Mercedes Benz intill Maya Kinis hus, tagit steget över tröskeln, klivit in i hallen och fortsatt genom husets alla rum och ut igen på terassen, har de fått känna och klämma på Iris Eichenbergs hjärta, ätit Anna Atterlings praliner och Sam Tho Duongs körsbär med Monika Strassers enormt vackra bestick. De har märkt hur deras blod kan rinna ur Sissi Westerbergs ficka, kommit ut ur Auli Laitinens garderob, gått på toaletten med Charlotte Sinding, kammat sig med Luzia Vogt och tvättat händerna med Celio Bragas dekorerade kroppstvålar. Dessutom berättar Ulrika Swärd vad guld kostar. Stockholmsbaserade företaget Platina har sedan starten 1999 missionerat för smycken som berör, upprör och stör.. Bärbara verk där estetik kan vara lika viktigt som komik. Platina har curerat utställningen Enter Platina Jewellery som visas på Nivå125Båstad under perioden 1 juni till och med 15 juli. Med utställningen vill man ge alla besökare en upplevelse utöver det vanliga inom smyckekonst. De kommer inte att hitta vanligt producerade smycken tänkta för halsgropar eller kavajkragar, nej, utan dörren öppnas här till smyckevärldens allra finaste och heligaste rum. Platina har denna gång valt ut arbeten från svenska och internationella smyckekonstnärer som har något att visa oss. Det är arbeten som berättar om vår vardag, våra tankar, livsöden och vår kropp men som också kan ge rysningar och får håret på våra armar att resa sig. Deltagande smyckekonstnärer : Catarina Hällzon, Sverige ; Agnieszka Knap, Sverige; Auli Laitinen, Sverige; Monica Strasser, Schweiz ; Åsa Lockner, Sverige ; Celio Braga, Brasilien/Holland ; Kati Nulponen, Finland ; Charlotte Sinding, Sverige ; Iris Eichenberg, Holland ; Ulrika Swärd, Sverige ; Helena Lindholm, Sverige ; Sam Tho Duong, Vietnam/Tyskland ; Sissi Westerberg, Sverige; Jacomijn van der Donk; Holland ; Annika Åkerfelt, Sverige ; Luzia Vogt, Schweiz ; Jenny Edlund, Sverige ; Sofia Björkman, Sverige ; Anna Atterling, Sverige ; Pia Aleborg, Sverige ; Ted Noten – Mercedes, Holland; Jantje Fleischhut, Holland ; Maya Kini, USA; Karen Pontoppidan Danmark/Tyskland FAKTA: Nivå125Båstad – Designgalleri, Butik, Cafébar Finnsbo, Båstad Öppet 1 juni till och med 31 augusti öppet dagligen 11:00 -18:00. September, lördagar och söndagar klockan 11:00 – 18 :00. Utställningar 2007: 1/6 – 15/7 Stora galleriet : Enter Platina Jewellery, samtida smycken. Lilla galleriet : Jonas Lindholm, keramik. 18/7 – 31/8 Stora galleriet : 10-gruppen Lilla galleriet : Anna Berglund, glas Önskas mer information kontakta Sofia Björkman, 0739-805 906 sofia@latina.se www.platina.se Lars-Åke Hansson, 0708-70 98 08 lars-ake.hansson@niva125.se www.niva125.se

Sofia Björkman

Gallerist, Konstnär, Designer, Smyckekonstnär, Curator Ägare 08-300280