Fri frakt viktigt vapen i mobil handel

Många e-handlare erbjuder fri frakt i samband med julhandeln. Nu väntas fri frakt bli en allt större konkurrensfaktor i mobilen. Kunder som shoppar mobilt ser gärna att de får grejerna hemskickade utan extra kostnad. I en ny undersökning från amerikanska Pricegrabber fick över 2 000 konsumenter med tillgång till internet svara på frågor om inköpsplaner inför julhandeln.

På frågan om varför man planerade att handla online från en dator eller mobil enhet uppgav 76 procent att de ville utnyttja möjligheter till fri frakt.

Mobile Commerce Daily skriver att fri frakt kan bli en allt viktigare faktor för e-handlare som vill nå sina mobila försäljningsmål.

– Att locka med fri frakt för att få konsumenterna att testa mobila inköp borde fungera bra, säger Lauren Freedman på E-taling Group i Chicago, enligt Mobile Commerce Daily.

Vid prisjämförelser som görs via mobilen kan fri frakt vara tungan på vågen, menar hon. Vissa konsumenter kan till och med avbryta ett köp i mobilen om de upptäcker att de får betala för frakten.

Även om ett erbjudande med fri frakt alltid gäller oavsett om man surfar in i en e-butik från en dator eller en telefon, menar Lauren Freedman att det ofta kommuniceras otydligare i en mobil version.

– Det bästa sättet att promota fri frakt i en mobil är att ha tydliga displayer hela vägen till shoppingvagnen, säger hon.

Läs mer på Market.se