Gota Media ingår samarbete med PlayAd Media Group

Nu är det klart att Gota Media väljer PlayAd Media Group och videodistributionsplattformen ”YouPlay" som sin framtida videopartner avseende videoinnehåll och annonsering.

YouPlay är en annonsfinansierad videodistributionsplattform som erbjuder publicister ett kraftfullt och kostnadsfritt verktyg för att publicera, syndikera och tjäna pengar på sin sajt och videoinnehåll. Idag används plattformen av hundratals publicister runt om i Norden, som tillsammans genererar lite drygt 55 miljoner startade strömmar per månad.

Det ligger i Gota Medias tradition att bidra till att stärka samarbeten mellan publicister. Därför känns det nu spännande att se vilket värde och nytta som YouPlay-nätverket kan generera. Möjligheten att utbyta erfarenheter och videomaterial mellan publicisterna i nätverket och med YouPlay som nav, är också ett av huvudskälet till att vi väljer att kliva in i samarbetet med PlayAd. Nu skruvar vi upp ambitionerna med att skapa både engagemang och intäkter med hjälp av vårt rörliga material, säger Morgan Andersson, COO på Gota Media.

— Vi är jätteglada över att få in ett sådant fint mediehus som Gota Media i vårt nätverk. Deras titlar gör att vi nu täcker in nästan hela Sverige när det kommer till lokalmedia. Nu är det bara ett fåtal svenska lokalpublicister som ännu inte hoppat på, och det bevisar att vår strategi fungerar, säger Mikael Benckert, nordiskt ansvarig för YouPlay.

Mikael fortsätter:

YouPlay är mer än bara en videoplattform. Den erbjuder features som andra spelare saknar såsom möjligheten att dela med sig av sitt eget innehåll till andra samt att skapa nya annonsintäkter. Både på sin sajt och genom sitt videoinnehåll. Vi har lyckats leverera på det andra misslyckats med utan att det kostar publicisten några pengar.

Hösten 2017 förvärvade PlayAd Media Group konkurrenten FlowNetwork. Anledningen var att öka räckvidden, men också för att använda FlowNetworks etablerade redaktionsverksamhet till att erbjuda det nordiska YouPlay-nätverket ett högkvalitativt redaktionellt videoinnehåll för publicering inom nyheter, sport, featureområdet och så kallade explainers.

Vår redaktion och YouPlay gör det möjligt för alla sajter att videosätta sina artiklar. Något som idag krävs för att vara med och konkurrera om annonsörerna och som tidigare varit ett problem för mindre sajter som inte har råd att köpa in eller producera eget innehåll, avslutar Mikael Benckert.

Presskontakt:

Mikael Benckert

mikael.benckert@playad.se

• youplay
  • videodistribution
  • platform
  • tech
  • online video
  • gota media
  • streams
  • content

Kort om PlayAd Media Group (PMG):

PMG är ett teknikdrivet digitalt mediabolag som erbjuder Annonsörer, Publicister och Innehållsleverantörer en helhetslösning inom Online Video på alla skärmar i ett oberoende nätverk av Nordiska publicister. Bolaget äger och driver den syndikerade videoplattformen YouPlay, en distributionskanal för video med över 10 miljoner startade strömmar per vecka. I nätverket distribueras även engagerande video-in-banner upplevelser. Alla annonser visas i en varumärkessäker miljö hos lokala publicister. All data behandlas i enighet med GDPR och redovisas med fullständig transparens för annonsör.

Kontor: Stockholm (HK), Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

Räckvidd: 12 miljoner människor i Norden, varav 5 miljoner i Sverige.