PlayAd Media Group (PMG) rekryterar Mindshares TV-chef

Mindshares TV-chef Alexei Grinevski har anställts av PMG med titeln Nordic Research Director. I uppdraget ingår bland annat att ha ett övergripande ansvar för PMG:s research och analysverksamhet samt delaktighet i bolagets löpande affärsutveckling.

- Det känns oerhört kul att börja här. Utvecklingen av rörlig bild online är både snabb och expansiv och PlayAd har en unik position på den svenska och nordiska webb-tv marknaden. Jag ser verkligen fram mot att sätta tänderna i all data som finns här, säger Alexei Grinevski.

- Den mediekonvergens som vi bevittnar idag kräver ett omfattande analysarbete av både medieleverantörer och medieköpare. Inom en överskådlig framtid kan vi se att tittandet på webb-TV kommer vara minst lika omfattande som på traditionell TV, och då måste man veta vilken mediemix av rörlig bild som kommer att göra bästa jobbet för annonsörer. Med min erfarenhet från mediebyråsidan och TV-kanalsidan hoppas jag att kunna ge svar på frågor som denna, fortsätter Alexei.

Alexei Grinevski har femton års branscherfarenhet bakom sig. Närmast kommer han från Mindshare där han arbetat som Broadcast Director med ansvar över TV, webb-TV, radio och bio. Dessförinnan arbetade Alexei på mediehuset MTV Networks med strategisk analys och affärsutveckling.

- Att Alexei valt att komma till oss på PlayAd känns verkligen otroligt roligt. Med sin stora erfarenhet och kunskap från mediebyrå och TV branschen kommer Alexei att bli en nyckelperson för vår fortsatta utveckling och expansion i Norden säger Lars Blomberg, Vd på PlayAd Media Group AB.

PMG har under det senare åren expanderat kraftigt och är idag Sveriges största oberoende nätverk för videoannonsering cross screen d v s på alla skärmar. Bolaget har nyligen lanserat i Norge och kommer också att lanseras i Finland och Danmark under första halvåret 2014.

Alexei Grinevski började sin nya tjänst igår, måndagen den 13/1-2014.

Kontaktpersoner:

Alexei Grinevski 072-336 89 22

Lars Blomberg 070-951 29 99

• google
  • smartphone
  • pre roll
  • mobil marknadsföring

Fakta om PlayAd Media Group, (PMG)

Pionjärer

PlayAd Media Group AB (PMG) lanserade ett av Sveriges allra första videoannonsformat i februari 2009 (sex månader innan YouTube släppte sitt första videoannonsformat), och har varit en av pionjärerna på den svenska marknaden för videoannonsering sedan dess. PMG var en av de första som erbjöd ett In-banner videoformat i Sverige och också först med att ta betalt av annonsörerna per annonsvisning (CPV, Cost-Per-View).

I januari 2013 förvärvades Ability Mobile, ett av Sveriges första mobila annonsnätverk. Förvärvet tillförde bolaget kompetens, kontakter och en teknisk plattform inom mobil annonsering.

Under hösten 2013 lanserades YouPlay, PMG:s nordiska webb-TV-tjänst, som erbjuder en komplett, syndikerad webb-TV där siterna i nätverket erbjuds premiuminnehåll, gratis teknik och rikstäckande annonsförsäljning. PMG samarbetar idag med bland andra TT Nyhetsbyrån och Pocket Entertainment samt är i avtalsförhandlingar med flera av de större innehållsleverantörerna och har som avsikt att bygga Sveriges största webb-TV-kanal.

PlayAd Media Group är en Founding Member av IAB Sverige, och har en tongivande roll i arbetsgruppen ”Online Video”.

Helhetsleverantör

Idag är PlayAd Media Group en helhetsleverantör inom premium online videoannonsering och erbjuder samtliga existerande videoannonsformat (Inbanner, In-stream och Native) på alla skärmar (desktop, surfplattor och mobiltelefoner), dvs cross screen. Förutom distributionen av videoannonserna i PMG:s nätverk erbjuder bolaget också digital produktion samt ansvarar för kampanjplanering, optimering, hosting och rapportering inklusive mätningar och uppföljningar.

Bolaget har för närvarande 26 medarbetare i Sverige och Norge.

Lönsam tillväxt

I november 2013 delade revisionsjätten Deloitte ut priser för de snabbast växande teknologiföretagen i Sverige, Deloitte Sweden Technology Fast 50. I konkurrens med över 10.000 andra svenska teknikföretag tilldelades PlayAd Media Group femte platsen för en (lönsam) tillväxt på 2 595% under perioden 2008-2012.